26 March 2010

Kita sentiasa dikasihiNya

Bismillah.

Di dalam Al-Quran sering kita terbaca bahawa Allah sangat mencintai orang-orang yang bertaubat.

Siapakah orang yang berhak bertaubat ini?

Ya, hanya orang yang berbuat dosa.

Kerana orang yang tidak pernah berbuat dosa tidak perlu bertaubat.

Cuma mereka tetap bertaubat untuk menambah martabat dan darjat mereka disisi Tuhan.

Sejahat mana, sesyaitan mana kita, Allah Maha Pengampun. Baca Hadis Qudsi di bawah:

Daripada Anas r.a. beliau berkata: Aku telah mendengar Rasulullah SAW bersabda:
Allah Ta'ala berfirman:

Wahai anak Adam!
Selagi mana, berdoa dan mengharapkan(keampunan)Aku, Aku akan ampunkan apa-apa dosa yang ada pada dirimu dan Aku tidak peduli. 

Wahai anak Adam!
Seandainya dosa-dosamu banyak sampai mencecah awan langit kemudian engkau memohon ampun kepadaKu, nescaya Aku akan ampunkan bagimu. 

Wahai anak Adam!
Sesungguhnya engkau,
andainya engkau datang mengadapKu dengan dosa-dosa sepenuh isi bumi, 
kemudian engkau datang menghadapKu tanpa engkau mensyirikkan Aku dengan sesuatu,
nescaya Aku akan mengurniakan untukmu keampunan sepenuh isi bumi.

(HR Tarmizi: Hadis Hasan Sahih)
-Hadis ke-42 di dalam kitab Hadis 40 An-Nawawi-

Bukankah Allah Maha Pengampun? Mari kita bertaubat....


Kemudian, kita buat lagi dosa.

Itu tau buat namanya... Apalah...
Taubatlah sungguh-sungguh. Taubat Nasuha..

Tahukah kamu?

Jika taubat menghapus dosa, membuat kebaikan juga menghapus dosa!
Maha Pengasih Allah. Baca lagi Hadis dibawah:

Rasulullah s.a.w. juga ada bersabda, katanya,

"Setiap anak Adam akan dijaga oleh dua malaikat. Malaikat yang di sebelah kanan lebih berkuasa dari yang sebelah kiri. Sekiranya seseorang anak Adam melakukan dosa maka malaikat yang di sebelah kiri akan bertanya pada malaikat di sebelah kanan katanya, "Apakah yang harus aku catat?"

Kata malaikat di sebelah kanan, "Jangan kamu catat dahulu dosanya sehingga ia melakukan 5 kesalahan." 

Malaikat yang di kiri bertanya lagi, "Kalau ia telah melakukan 5 kesalahan, apa yang harus aku catatkan?" 

Jawab malaikat kanan, "Biarkannya, sehingga ia membuat kebaikan kerana kami telah diberitahu oleh Allah s.w.t bahawa satu kebaikan akan mendapat 10 pahala. Oleh itu tebuslah 5 kesalahannya yang lalu(dengan 5 pahala tadi)dan kami masih simpankan untuknya 5 pahala lagi(di dalam buku amalan)."

Tercenganglah syaitan mendengarkannya lalu berkata, "Kalau macam ini sampai bilakah aku dapat merosakkan anak Adam."

Demikianlah rahmat Allah pada hambanya, kasih sayangNya melimpah ruah tiada terbatas hanya kita saja yang lalai dan leka dengan keseronokan serta kemewahan dunia yang fana.

No comments:

Post a Comment

Paterikan nama anda di sini. Saya akan jejaki. Moga ikatan terus bersemadi..

Related Posts with Thumbnails