03 August 2011

Wanita Lebih Baik Solat Tarawikh Di Rumah?



"Meera taknak la ikut mama pgi solat tarawikh kat masjid, meera solat tarawikh kat rumah jer, lagipun kan Nabi kata perempuan lebih elok solat kat rumah..."
Bismillah..

Isu ini agak penting untuk diketengahkan memandangkan ianya sering disalahfahami segelintir muslimah. Saya terdetik untuk menulis sebuah artikel tentang ini apabila saya terbaca sebuah post di sebuah group di laman Facebook yang sewenang-wenangnya memberikan alasan dan hujjah untuk tidak menyahut seruan solat tarawikh di masjid menggunakan dalil-dalil yang berikut:

Rasulullah S.A.W bersabda kepada seorang wanita: "Solat di bilikmu lebih baik daripada solat di rumahmu. Solat di rumahmu lebih utama daripada solat di masjid kaummu". (HR Ibn Khuzaimah)

"Solat seorang wanita di salah satu ruangan rumahnya lebih utama daripada di bahagian tengah rumahnya dan solatnya di bilik (peribadi)nya lebih utama daripada (ruangan lain) di rumahnya." (HR Abu Daud dan Al-Hakim)

"Sebaik-baik tempat solat bagi kaum wanita adalah bahagian paling dalam (tersembunyi) di rumahnya." (HR Ahmad dan Al-Baihaqi)

Status hadis-hadis di atas memang tidak sampai kepada dhaif(lemah) mahupun maudhu'(palsu), jadi ianya boleh diamalkan, akan tetapi kita perlu faham bagaimana untuk menggunakan hadith-hadith di atas. Kita tak boleh menggunakan sesuatu dalil sesuka hati di tempat yang salah. Perlu untuk kita cakna dengan syarah dan penerangan ulama bagi hadith-hadith tersebut.

Letakkanlah sesuatu pada tempatnya. シ

Faktor Wanita Lebih Afdhal Solat Di Rumah

"Janganlah kalian melarang para wanita (pergi) ke masjid dan hendaklah mereka keluar dengan tidak memakai wangi-wangian." (HR Ahmad dan Abu Daud)

Berdasarkan hadith ini, kita dapat fahami bahawa antara faktor mengapa Nabi lebih menggalakkan kaum hawa untuk solat di rumah adalah kerana untuk mengelakkan timbulnya fitnah, godaan, menimbulkan syahwat di kalangan lelaki seperti memakai perhiasan, tabarruj, memakai wangi-wangian, berpakaian seksi dan ikhtilat(pergaulan bebas) di rumah Allah..

Saya tertarik untuk berkongsi satu kaedah fiqh yang pernah saya pelajari:


"إذا انعدمت العلة انعدمت الحكم" 
'Apabila hilang/tiadanya sebab, maka hilang/tiadalah hukum.'

Jadi, sekiranya seseorang muslimah itu terhindar dari segala perkara di atas, maka adalah lebih baik untuk dia ke masjid kerana berdasarkan kaedah fiqh di atas, apabila tiadanya faktor yang menyebabkan seseorang itu lebih baik solat di rumah, maka terhapuslah hukum(solat di rumah lebih baik), justeru solatnya di masjid adalah lebih afdhal dari solat di rumah..

Berkata Al-Hafiz Ibn Hazm dalam kitabnya 'Al-Muhalla' :

“Jika hadir seorang wanita ke masjid untuk bersolat berjemaah bersama kaum lelaki, maka itu adalah satu perkara yang baik. Hadis yang menyatakan kelebihan solat berjemaah mengatasi solat bersendirian dengan 27 darjat tidak boleh dikhususkan untuk kaum lelaki sahaja..."

Tiada Larangan untuk Ke Masjid

Sabda Rasulullah S.A.W.:


"Janganlah kalian melarang hamba-hamba wanita Allah untuk ke masjid-masjid Allah"{HR Bukhari: no 858 dan Muslim: no 442}

Dr. Sheikh Yusuf Al-Qaradawi berkata:

"Solat seorang perempuan di rumahnya itu lebih baik dari di masjid jika dia ke masjid hanya untuk berjemaah, tanpa sebarang faedah lain, tetapi jika ada faedah yang lain seperti mendengar tazkirah keagamaan, mempelajari sesuatu ilmu atau mendengar bacaan al-Qur'an daripada qari yang khusyuk, maka pergi ke masjid itu adalah lebih baik.."

Sepertimana maklum, biasanya solat tarawikh di masjid diselitkan dengan ceramah-ceramah, zikir, tadarus Al-Quran dan majlis ilmu, jadi adalah lebih baik untuk kaum wanita ke masjid..

Sedangkan pada zaman Rasulullah, para sahabiah dan Ummul Mukminin(isteri-isteri Nabi) sangat rindu dan ghairah untuk ke masjid, bahkan ada sebuah hadis yang menunjukkan isteri Rasulullah sering ke masjid, Sayyidah Zainab r.a, salah seorang isteri nabi pernah mengikat seutas tali di antara dua tiang di masjid :

Anas bin Malik r.a. meriwayatkan bahwa Rasulullah masuk ke dalam masjid. Beliau melihat ada tali yang terikat antara dua tiang masjid, kemudian baginda bertanya, "Untuk apa tali ini?" Maka sahabat menjawab, "Ini adalah tali Zainab r.a.(isteri nabi) Bila dia letih dan mengantuk, maka dia akan bergantung kepadanya. Rasulullah saw. bersabda, "Bukalah tali ini. Hendaklah seseorang solat dalam keadaan bersemangat saja, dan bila dia letih hendaklah dia tidur." (H.R. Bukhari dan Muslim)

Subhanallah, kita lihat bagaimana Ummul Mukminin yang begitu erat terpaut dengan rumah Allah.. Tidak inginkah kita untuk mencontohi mereka? Tidak inginkah kita untuk menjadi sebaik-baik muslimah di sisiNya?

Sungguh rugi sesiapa yang tiada keinginan untuk ke istana Allah..

Paling kurang dalam setahun, hanya sebulan sahaja ke masjid, takkan tak boleh kot? Wanita ni biasanya solat di rumah sahaja.. Apa salahnya sepanjang bulan Ramadhan, kita solat tarawikh di masjid.. Kita hidupkan rumah-rumah Allah.. kan?  ^^


Solat Di Masjid Bagi Wanita Lebih Baik Dengan Syarat..

Ya... Ada syarat-syarat dan adab-adabnya untuk kita beribadah dan bertarawikh di masjid Allah ini..

Di sini saya naqalkan potongan jawapan Mufti Mesir Prof, Dr. Ali Jum'ah apabila ditanya tentang 'Solat tarawikh bagi wanita lebih baik ditunaikan di rumah atau di masjid?'


"..... Barangkali, adalah lebih baik bagi muslimah zaman ini untuk pergi ke masjid memandangkan kaum wanita sering terasing dari para ulama, majlis-majlis ilmu dan pelajaran-pelajaran agama..

Bagaimanapun, perlu untuk kita tahu bahawa pemergian seorang wanita ke masjid adalah afdhal(lebih banyak ganjaran dari di rumah) sekiranya ketiadaannya di rumah tidak memberi kesan terhadap tanggungjawabnya di rumah, keluarga dan hak-hak suami..(pastikan tanggungjawab selesai) serta aman dan terhindar dari membuat gangguan dan fitnah..

Dan juga (lebih afdhal solat di masjid), sekiranya seseorang wanita mampu memelihara pakaian/penampilan seperti yang dituntut syarak, hak-hak masjid seperti merendahkan suara, ikhlas dalam beribadah, menjauhi mengumpat, gosip dan seumpamanya secara keseluruhan, serta tidak mengganggu orang lain..

Sebaliknya, apabila seseorang muslimah itu tidak mampu mematuhi adab-adab tersebut, maka solat wanita di rumahnya adalah lebih afdhal.." (dipetik dan diedit sedikit dari kitab 'Al-kalimut Tayyibu Fatawa 'Asriyyah' oleh Al-Allamah Sheikh 'Ali Jum'ah rahimahullah: m/s 45, terbitan Darus salam)


Wallahu ta'ala a'la wa a'lam.. ヅ

16 comments:

  1. owh.. jelas la sudah.
    btw, selamat menyambut ibadah puasa dik.

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah.. ^^ selamat menyambut ibadah puasa juga, kak.. semoga Allah terima setiap amalan kita dan menjadikan ramadhan kali ini lebih baik dari yang lalu..ameen.. シ

    ReplyDelete
  3. terima kasih atas pencerahan ini dik Azam (=

    Alhamdulillah, lepas ni kalau ada yg bertanya lagi, mungkin dah blh huraikan sikit2. Ilmu baru! Alhamdulillah (=

    ReplyDelete
  4. Assalam.salam ramadhan.terima kasih atas perkongsian ilmu ni. sedikit sbnyak tmbah ilmu. thnks. :)

    ReplyDelete
  5. MasyaALLAH, tulisan seorang bakal ulama (kata kata satu doa), dik... doakan akak... akak ingin ada peluang untuk menulis seperti ini dan menuntut ilmu lebih dalam... rindu sangat majlis majlis ilmu

    ReplyDelete
  6. slm..Subhanallah...betul2 bermanfaat dan berilmu.Ana sangat setuju dengan artikel ni.Boleh ker mohon share tuk sahabat2 muslimat len dan ingin letakkan dlm blog ana?

    ReplyDelete
  7. Alhamdulillah,ilmu baru.syukran dik.

    ReplyDelete
  8. Assalamualaikum. syukran. ilmu baru y sgt bermanfaat. mmg slalu jgak dgr alasan tu, cuma tak reti nak berhujah balik.apapun, ana mohon share blh? share d blog ana.

    ReplyDelete
  9. ukht Izzati Hashim: afwan, alhamdulillah. =)
    ukht Izzah Zubir: w.slm, salam ramadhan juga ^^, welcome.
    ukht Ummu Asiah Yusra: Ameen100x!! huhu, insyaAllah.. azam doakan akak..^^
    PerinduIlahi: boleh, tafadhal, share demi manfaat bersama.. =)

    Nazihah@Jiha: afwan ^^

    Pengembara cinta: W.salam. afwan, silakan share wahai sahabatku. =)

    ReplyDelete
  10. tima kasih! baru saya paham!

    ReplyDelete
  11. Salam...Ramadhan hampir tiba moga di menafaatkan..

    ReplyDelete
  12. kalsalam, kalau dalam hal shopping atau berjalan2 tak pernah pula ragu2 nak keluar rumah :)
    terima kasih atas maklumat ini

    ReplyDelete
  13. Jazakallah atas ilmu ini.
    skrg faham dengan jelasnya!
    barakallah buat tuan penulis...

    ReplyDelete
  14. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete

Paterikan nama anda di sini. Saya akan jejaki. Moga ikatan terus bersemadi..

Related Posts with Thumbnails