02 October 2009

Mukjizat Abad 20

Ingin sangat nak kongsi perkara ni…


Ketika ayah yang menjadi perserta Persatuan Ulama Malaysia(PUM) pergi ke Aceh bersama rombongan, untuk menyelesaikan sedikit masalah umat, ayah sempat membelikan sebuah buku yang sederhana tetapi menakjubkan untuk di bawa pulang,lalu menarik minatku untuk membacanya.


‘Mukjizat Abad 20, Doktor Cilik Hafal dan Faham Al-Quran’

Itulah judulnya.Mungkin ramai yang tidak mengetahui tentang kisah ini.

Ringkasnya, Sayyid Muhammad Hussein Tabataba’I,lahir pada 16/2/1991 di kota Qom, Iran. Ketika berusia 2 tahun, beliau di asuh bapanya tanpa paksaan selama 3 tahun untuk mempelajari Al-Quran.
Ketika berusia 5 tahun,Hussein telah menghafal 30 juz berserta terjemahannya. Beliau juga telah diuji di Hijaz College Islamic Unversity,Birmingham England dan telah mendapat Ijazah Doktor Honoris Causa (PHD)dalam bidang ‘Science of The Retention of The Holy Quran’ pada usia 5 tahun.

Bekata-kata dengan Al-Quran

Dalam usia 5 tahun,beliau sendiri sering berkata-kata dengan ayat-ayat Al-Quran sama ada di rumah atau di luar. Ketika beliau pulang dari England ke rumahnya di Iran, ramai yang datang ke rumahnya untuk bersoal-jawab, antara beberapa catatannya adalah:

Penyoal (P): Bagaimana ujian yang kamu lalui di England?

Hussein(H):”Sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan.” (94:6)

P: Buat apa engkau ke England?

H: “Hai Rasul, sampaikanlah apa yang diturunkan kepadamu dari tuhanmu”(5:67)[yang dimaksudkan Hussein adalah dia ke England untuk menyampaikan ayat-ayat Al-Quran].

P: Engkau belum lulus Sekolah Rendah, bagaimana mungkin boleh mendapat gelaran Doktor?

H: “Mereka dalam keadaan gembira disebabkan kurnia Allah yang diberikanNya kepada mereka”(3:170)[maksudnya semua itu adalah kurnia Allah].

P: bagaimana untuk kita menuntut ilmu?

H: “Dan orang-orang yang bersungguh-sungguh(berjihad) untuk Kami, benar-benar akan Kami tunjukkan kepada mereka jalan-jalan Kami” (29:69)[maksud Hussein, bila manusia berusaha mencari dengan bersungguh-sungguh, maka Allah akan membuka jalan ilmu baginya].

P: Jika seseorang menzalimi dan memukulmu, apa yang kau lakukan?

H: “Dan dalam qisas itu ada hidup bagimu”(2:179)[maksudnya,Hussein akan membalas pukulan itu]

P: Bila engkau akan berkahwin?

H: (sambil tersenyum) “Dan apabila anak-anakmu telah sampai umur baligh, maka hendaklah mereka meminta izin”(24:59)[maksudnya, dia akan berkahwin jika umurnya sudah baligh].

2 comments:

  1. Akak pernah kena sekali dengan...ada seorang makcik. Ayat al-quran buat kita berfikir lebih lama. =)

    ReplyDelete

Paterikan nama anda di sini. Saya akan jejaki. Moga ikatan terus bersemadi..

Related Posts with Thumbnails