03 October 2009

Hiwayati: Santai dgn Nasyid


Daripada mengisi masa lapang kita dengan berkaroke tak tentu arah ataupun mendengar musik2 yang tiada manfaat dan pastinya merosakkan minda dan hati, elok kita mendengar Nasyid yang menyucikan kalbu dengan alunan dan nada yang indah dan Islami.

Namun seorang pencinta Nasyid memang tidak puas betul kalau hanya setakat nak mendengar saja..

Saya mesti buat lebih dari itu.~buat nasyid sendiri~:D

Adik pertama saya pula rupanya ada mempelajari nasyid percussion. Dia juga sering mewakili sekolahnya dalam pertandingan-pertandingan sebagai percussionist..Saya pun terus bercadang nak ajaknya buat lagu sendiri..kemudian album..hehe..

Kebetulan sewaktu di Mesir, betul-betul di hadapan bilikku tinggalnya seorang ustaz yang telah lama berkecimpung dalam bidang ni~ustaz taha Hassan. Beliau juga pernah berduet dengan In-team dalam satu lagu daripada album terbaru mereka berjudul As-syafiie.
Suatu hari nanti saya mesti berguru dengan beliau, sebab bernasyid ni perlu ada guru, bukan senang nak bernasyid, kene jaga pitcing la, tempo, dan macam-macam lagi.

3 minggu bercuti di Malaysia memang ingin kuambil peluang ini untuk berduet dengan adikku. Namun waktu tidak mengizinkan, dia sangat sibuk membuat persediaan Peperiksaan PMR. Namun saya masih ingat, pernah suatu ketika saya berduet dengannya, lagu berjudul ,’Nostalgia’..Seperti biasa dia akan mengetuk yankee(sejenis percussion) dan saya akan nyanyi..

Sering juga saya mengisi masa lapang saya dengan bernasyid secara acapella(tanpa percussion) kombinasi solo dan harmoni adikku. Seperti lagu kegemaran kami ‘Hasbi Rabbi’

Hasbi rabbi jallallah..
Ma fi qalbi ghairullah..
Nur Muhammad Sallallah..
La ILaha illAllah..


Menghayati lagu ini membuat jiwa kita 'membangun' lagi menyucikan.

Mengisi masa lapang ataupun menjadikan Nasyeed sebagai hobi memang seronok..Berani? Cubalah...

No comments:

Post a Comment

Paterikan nama anda di sini. Saya akan jejaki. Moga ikatan terus bersemadi..

Related Posts with Thumbnails