24 August 2009

EPL kembali pula!


Tak da idea pula bulan Ramadhan ni...tp akhirnya dpt inspirasi santai ketika menonton bola bertepatan ketika azan dikumandangkan..

Baru baru ni saya tengok satu match smpy fulltime..pergh..best btul..tapi rasa bersalah pulak…Ye la..sanggup terpacak satu jam lebih kat tv nak tengok bola tapi tak sanggup nak terpacak ibadah depan Tuhan tengah-tengah malam...lemah nya iman saya ni….
Aduh….
tak boleh jadi ni…
hmmm..musim baru Liga Perdana Inggeris, Kedai-kedai makan biasanya dapat untung lebih sket sbab orang ramai datang nk tengok berjamaah melalui satu skrin besar sambil menjamah, agar lebih ‘feeling’ kononnye. Ye la, memang bila ramai orang nampak meriah siket..sekali goal satu restoran bunyi ”Gooooooaaaaal” kalau sipi lagi nk goal pulak serentak “Alaaaaa” dan macam macam bunyi lagi.
Saya kalau tengok pun tak de la nak terjerhit jerhet.. boleh dikatakan saya kategori control macho la..hehe. Macam macam bangsa,usia dan agama, bersatu di satu tempat menyokong kumpulan fevret masing-masing.
Bola memang menyatupadukan manusia.. Saya sendiri pun dapat ramai kawan bila tengok bola kat kedai mamak..haha kantoi…kadang2 je la..hish. . Saya juga salah seorang dari mereka, pencinta bola. Namun syukur tak tergila-gila. Man Utd my fevret..
Tapi yang sedihnya orang Islam yang boleh tengok secara berjamaah dan bersatu hati di restoran ataupun rumah, tapi tak boleh pulak nak ramai-ramai solat berjamaah di Masjid. Apalah ganjarannya menonton bola berbanding solat berjamaah? Bijaknya orang kafir……
Cuba bayangkan bila keghairahan mereka solat jamaah sama dengan tengok bola….mesti stiap waktu solat penuh satu masjid macam solat jumaat.. Apa lagi kalau mereka sedar betapa BESARnya pahala solat jamaah..keghairahan akan meluap-luap….
‘Mereka’ Berjaya melalaikan kita dengan sebiji bola yang sangat sangat tidak ada apa-apa manfaat dan kelebihan, hanya dapat menontonnya shj..lalai dan lagha(sia-sia). Saya sndiri pun x ubah ubah lg…adesh…Ya, saya mesti berubah..kita mesti berubah..
ANDA MAMPU MENGUBAHNYA!
Lagi-lagi kalau ada match yang meletup pada bulan RAMADHAN ni…kadang-kadang ada yang sampai tak solat tarawikh, lengah-lengah nak pegi solat, Kita ni sembah apa sebenarnya?? Bola ke Tuhan?? Mengapa kita lebih pentingkan bola yang tak guna tu daripada seruan Tuhan?? Kita bertuhankan bola?? Bukankah itu syirik?? Nastaghfirullah..
Apa salahnye bulan Ramadhan ni kita berubah…paling kurang satu bulan Ramadhan jangan tengok bola ~InsyaAllah…sebab waktu dalam bulan Ramadhan sepatutnya kita isi dengan beribadat…..kalau nak tau sangat result tengok je kat akhbar atau highlights kat internet…
Tetapi….alangkah lebih bagosnya jika kita berubah terus sampai bila-bila…jangan bulan Ramadhan je kita nak tinggalkan itu dan ini, lepas tu habis je ramadhan tak nk berubah, sama je macam dulu…ish ish ish……

1 comment:

  1. wow! bnyk nye mase kaw luangkan ngn blog2 yg memberikan faedah kpd org ramai camni ha.. bagos!

    ReplyDelete

Paterikan nama anda di sini. Saya akan jejaki. Moga ikatan terus bersemadi..

Related Posts with Thumbnails