21 July 2015

Aku, al-Qaradhawi dan Syed Qutub : Kefahaman Yang Harus Diperbetulkan

Bismillah

Sejak belasan tahun lagi aku telah mengenali Syed Qutub r.a melalui tafsirnya 'Fi Zilal', kerana ayahandaku sememangnya mengumpul karya-karya beliau dan karya Dr. Yusuf Qaradhawi hafizahullah dan ianya tersusun rapi di rak rumahku. Aku berasa ingin tahu, apakah yang menyebabkan ayahanda begitu kagum terhadap mereka berdua, bahkan meletakkan nama 'Qaradhawi' di penghujung namaku. Beberapa tahun kemudian, Tafsir Fi Zilal diterjemahkan ke dalam bahasa melayu(terjemahan Yusoff Zaky 16 jilid), dan ayahku terus memilikinya. Gembira tak terkata, aku mula membaca terjemahan 'Fi Zilal'. Muka surat demi muka surat, aku menjadi ketagih. Keindahan bahasanya, uslubnya, masyaAllah!

Ketika di Mesir, selain membaca versi arab Fi Zilal, aku mula ingin mengumpul karya-karya Dr. Yusuf al-Qaradhawi. Namun aku tidak mengetahui di mana ianya dijual. Suatu hari aku menghadhiri pengajian Syaikh Nuruddin Banjari di rumah kedah hayyu sabek pada bulan Ramadhan. Tatkala menunggu kedatangan syaikh di maktabah/musolla, kebetulan aku duduk di sebelah sebuah bahagian rak yang dikhususkan untuk karya-karya al-Qardhawi, aku meneliti tajuk setiap kitab yang ada sehingga aku tertarik untuk mengambil satu buku berkenaan biografi beliau berjudul 'Ibnul Qoryah wal Kuttab'(3 juzu').

Aku mula membacanya setiap kali menghadhiri kelas Syaikh Nuruddin. Beberapa hari kemudian aku membelek-belek juzu' terakhirnya hingga sampai kepada pandangan beliau tentang Syed Qutub rhm, beliau ada memujinya, tetapi saya tertarik dengan kata beliau:

 فالحقيقة في نظر سيد قطب أن كل المجتمعات القائمة في الأرض أصبحت مجتمعات جاهلية. تكون هذا الفكر الثوري الرافض لكل من حوله وما حوله، والذي ينضح بتكفير المجتمع، وتكفير الناس عامة
(ابن القرية والكتاب: ص56 ج3-دار الشروق) 

"Realiti(umat) pada pandangan Syed Qutub adalah bahawa seluruh masyarakat di dunia ini telah menjadi masyarakat jahiliyyah. Ianya membuahkan ideologi revolusi yang menolak semua orang yang berada di sekitarnya dan apa yang disekelilingnya, dan (ideologi) yang memercikkan bibit-bibit mengkafirkan masyarakat, dan mengkafirkan orang ramai." 

Aku merasa hairan. Mengapa Syaikh al-Qaradhawi mengkritik ideologi tokoh yang merupakan satu jemaah dengannya? Aku lantas terimbau kata-kata ayahanda yang pernah mengikuti kursus bersama Syaikh al-Qaradhawi di Islamabad, bahawa Syaikh al-Qaradhawi mempunyai prinsip 'Wasatiyah', beliau sangat tegas dalam mempertahankan agama dan kebenaran tidak kira dari siapa pun jua, الحق أحق أن يتبع(Kebenaran lebih berhak untuk dituruti). Kata Sayyiduna Ali r.a: 

"Sesungguhnya kebenaran tidak dikenalpasti/diukur dari orang-orang, tetapi orang-orang (ahli kebenaran) itu yang dikenali melalui kebenaran. Kenalilah kebenaran dahulu, nescaya kamu akan ketahui siapa ahlinya." 

Sejak itu, aku ingin mengikuti jejak Syaikh al-Qaradhawi. Aku ingin menuntut ilmu bersungguh-sungguh agar mendapatkan mekanisme dalam menilai kebenaran seperti dalam perjalanan hidup beliau di waktu muda. Agar aku tidak terikut-ikut dengan orang lain atau media. Tanpa ilmu dan alat untuk menilai, aku kan terjerumus dalam penilaian akalku yang cetek nan jahil.

Beberapa tahun kemudian, guruku yang mulia as-Syaikh Usamah Sayyid al-Azhari menerangkan di televisi tentang pemikiran Syed Qutub, tidak lama kemudian, satu buku berkenaannya dicetak berjudul 'الحق المبين في الرد على من تلاعب بالدين'.


Aku membacanya dengan teliti. as-Syaikh menyebutkan bahawa ada dua manhaj pemikiran, satunya adalah yang menggunakan disiplin dan ilmu dalam berinteraksi dengan nas dan realiti, dan satu lagi adalah bercelaru dengan emosi, kemarahan, tergesa-gesa dan tidak punya mekanisme dalam memahami realiti dan nas al-Quran.(m.s 11) Menurut beliau lagi, dalam memerangi ekstremisme dan terrorisme di kalangan umat Islam zaman ini seperti ISIS, kita harus menganalisa apakah akar dan punca bagi masalah yang berlaku. Itulah yang dilakukan para ulama salaf dan khalaf, iaitu menyelesaikan masalah dengan mencantas akarnya terlebih dahulu.

Bila dibaca buku-buku anggota gerakan ekstremis seperti Risalatul Iman karya Soleh Siriyah, al-Faridhah al-Ghaibah karya Muhammad Abdussalam Farj, Syukri Mustafa dan lain-lain, semuanya terpengaruh dengan ideologi hakimiyah dan masyarakat jahiliyah dari Syed Qutub. Sehinggakan Turki Bin Mubarak al-Ban'ali dalam bukunya 'al-Lafzu al-Lisani Fi Tarjamati al-Adnani' yang menceritakan biografi seorang pimpinan utama ISIS bernama Abu Muhammad Al-Adnani menyebutkan bahawa al-Adnani sangat terkesan dengan tafsir Fi Zilal Syed Qutub, dan bahawa kitab tersebut adalah yang paling dicintainya sehingga ia mempelajarinya selama 20 tahun dan berniat untuk menyalinnya dengan tangannya sendiri.(m.s 18)

Perkara tersebut menjelaskan bahawa antara punca krisis terrorisme dan takfir yang berlaku adalah kejahilan terhadap disiplin ilmu Islam, pengaruh ideologi yang menular dan kesilapan dalam memahami wahyu. Ini mewajibkan para ulama untuk menggalas tanggungjawab untuk mempertahankan wahyu dan memperbetulkan kefahaman yang terpesong sehingga memburukkan pandangan dunia terhadap Islam.

Ya, itulah maqasid Syariah yang pertama iaitu Hifzu ad-Din(menjaga agama). kata Syaikh Usamah lagi, mafhumnya: 'Perlu untuk diingat dan diberi perhatian bahawa individu Syed Qutub itu bukanlah yang dimaksudkan kami dalam mengkritik, kerana beliau telah pun pergi meninggalkan kita ke alam sana, akan tetapi yang kita bahaskan dengan ilmiah adalah kesilapannya dalam memahami beberapa ayat Quran yang dijadikan hujjah bagi golongan ekstremis untuk mengkafirkan umat Islam. Tidak kira dari siapa pun datangnya ideologi tersebut, kita wajib untuk mengkritiknya dalam menjaga kefahaman al-Quran dari ta'wil yang terpesong.'

Fadhilatu as-Syaikh Ali Jum'ah pernah menyebut, Tafsir Fi Zilal ini ibarat susu yang elok(boleh diminum sesiapa dan mendapatkan manfaat), sehingga beliau ada membeli cetakan pertama Fi Zilal di percetakan 'Isa al-Halabi untuk mendapatkan manfaat. Namun pada cetakan yang lain, yang tercetak adalah tafsir Fi Zilal yang telah ditambah dan diubah Syed Qutub ketika di dalam tekanan penjara, yang mana di dalamnya terdapat ideologi dan kefahaman yang salah. Muqaddimahnya saja sudah menyebut tentang jahiliyah society.

Tafsir yang pada awalnya ibarat susu, kini di dalamnya ibarat racun yang berada di dalam susu. Oleh kerana itu wajib untuk para ulama membuang racunnya agar tidak membawa padah terhadap pembacanya, barulah susunya dapat diminum dengan tenang. Lihatlah betapa beradab dan adilnya beliau terhadap Syed Qutub r.a. 'Buang yang keruh, ambil yang jernih'.

Sahabat yang mulia, jika kita lihat pada hari ini, Tafsir Fi Zilal telah tercetak lebih dari 40 kali, tersebar ke seluruh dunia dan diterjemah ke pelbagai bahasa. Orang yang menyertai ISIS pula makin meningkat setiap hari. Ratusan. Sekiranya kita tidak sama-sama bekerjasama dalam mencerahkan kefahaman dan mempertahankan Islam dan wahyu, nescaya musuh akan bersorak gembira, sesama Islam pula sibuk perang dan berbalah.

Sahabat, usaha ini adalah salah satu usaha murni dalam memperjuangkan Islam. Kita juga harus bersama-sama dalam isu Palestin. Kita juga harus menentang kezaliman. Namun dalam menentang kezaliman ada manhaj dan caranya, ada qawaid dan maqasidnya. Ulama al-Azhar tidak sekali redha dengan kezaliman, akan tetapi mereka mempunyai basirah dan cara tertentu dalam berinteraksi dengan kezaliman, yang mungkin kita belum tahu. 

Pandanglah dengan positif dan bertanyalah, teliti dahulu apa yang disampaikan sebelum mengkritik, berdepanlah dengan mereka jika ragu-ragu. Jika tidak setuju, jangan pula emosi dan biadab, teruskan menuntut ilmu dan membina masyarakat. Hapuskan kejahilan dan tanam keimanan dalam jiwa masyarakat kerana itu antara punca kezaliman yang berlaku. Itulah yang diajarkan Nabi kita SAW yang berakhlak mulia.

 Akhir kalam, dalam mendengar apa-apa isu, ikuti manhaj positif الإنارة(pencerahan) dan jauhilah manhaj negatif الإثارة (sentimen/provokasi). Bagi saya, majlis-majlis ilmu yang diadakan bersama ulama tidak seharusnya dihalang untuk menyertainya, begitu juga program-program yang bermanfaat, bahkan menurutku, sejak wujudnya anjuran majlis ilmu bersama as-Syaikh Ali Jum'ah, makin banyak program diadakan di sana sini(Cairo). Ini adalah perkembangan yang baik. Ya, sepatutnya yang kita larang adalah golongan yang sibuk membuang masa, tidak ke kuliyah dan majlis ilmu, bukannya yang mengisi masanya di rumah Allah dan taman-taman syurga!

Wallahu Ta'ala A'la wa A'lam..

*Untuk mengetahui lebih lanjut tentang latar belakang dan pemikiran Syed Qutub r.a, saya mencadangkan untuk menonton video dokumentari ini(ada subtitle melayu): https://www.youtube.com/watch?v=0aV9bU2O9SA

No comments:

Post a Comment

Paterikan nama anda di sini. Saya akan jejaki. Moga ikatan terus bersemadi..

Related Posts with Thumbnails