14 February 2011

Diari: Sketsa Amukan Di Mesir (Part 2)

Bismillah..
~Peace~ credit to totallycoolpix.com

Sesampai di tanah tumpahnya darah, keadaan tidak mengizinkan untuk saya menulis dan meng'update' teratak ini.. Kekalutan yang berlaku memberi kesan yang mendalam nampaknya pada benak yang cetek ini. Atau ia hanya alasan bagi kemalasan yang melanda? hehe...entahlah.. Kebelakangan ni agak sibuk, aku perlu banyak bantu ibu dan bapaku.. Biasalah, sulung...

Apa-apa pun maaf atas keterlambatan ini.. Walaupun dah tersangat lambat, saya tetap ingin post juga. Saya tidak kisah jika tiada siapa yang ingin membacanya kerana dah 'expired' dan sebagainya.. Saya hanya menulis catatan kerdil ini kerana merasakan bahawa peristiwa 'Mesir bergolak' akan terus bersemadi di minda dan revolusi besar ini pasti terukir menjadi sejarah.. Pengalaman yang tidak akan saya lupakan.. =)

31 januari 2011

Seawal jam 4.00 pagi lagi saya perlu bersengkang mata bangkit dari tidur. Pagi buta ini tibanya giliran saya berkawal di ARMA ini. Bertemankan sebatang besi panjang, saya bersama 5 lagi teman yang lain berkawal di beberapa tempat di sekitar ARMA, ada yang berkawal di kamar CCTV, memerhati 16 kamera litar tertutup yang terpasang dan beberapa tempat yang lain. Kami perlu sentiasa berwaspada. Sejak kejadian pecah rumah di kawasan penempatan pelajar Malaysia di Hayyu Asyir, kami sentiasa meningkatkan kawalan sebelum berlaku apa-apa bak kata pepatah ‘Sediakan payung sebelum hujan’..

Perintah berkurung bertambah panjang tempohnya. Hari ini ianya berkuatkuasa daripada jam 3.00 pm hingga 8.00 am..

Oleh kerana bekalan makanan makin berkurang, saya keluar sebentar pada pagi ini mencari bekalan... Seperti yang dijangka, harga makanan bertambah mahal, tambahan pula, tidak banyak kedai yang buka.. Agak payah untuk mencari makanan.

Rusuhan makin gawat. Demonstrasi juga berlaku di luar negara yang melibatkan rakyat Mesir sendiri di sana yang disertai juga warga selain Mesir. Antaranya di New York, Syiria, California, Spain dan lain-lain..


Operasi menangkap banduan berjalan lancar, ramai banduan berjaya ditangkap kembali dengan bantuan rakyat setempat..

Hosni mubarak masih berdegil, pelbagai kata-kata manis dikeluarkannya konon ingin mengubah perlembagaan, perundangan dan sebagainya..

Matawang Mesir jatuh merudum. Ekonomi merosot, tidak stabil. Waktu sebegini ramai yang ambil wang di bank. Ada sahabat saya ambil 500 pound Mesir bersamaan lebih kurang 100 ringgit lebih.. wah!

1 Febuari 2011



Huru-hara dan kekacauan dah masuk hari yang ke 8.. Kereta kebal berlegar di mana-mana. Jalanan makin banyak ditutup..

Mesir kian bergolak. Hari ini hampir 30 ribu rakyat demonstrasi di kota Tahrir... Syukur kawasan ARMA ini aman seperti biasa..

Keadaan makin bahaya. Tembakan senapang sengaja dilepaskan membuat kacau. Ramai anti-Mubarak berarak ke istana presiden. Keadaan kritikal dan parah.. Ramai sahabat saya yang telah menempah tiket pulang ke Malaysia.

Seorang sahabat saya, Amer Ezzat dari Malaysia call. Terharunya rasa.. Syukran Amer..

Alhamdulillah, berita tentang kami akhirnya menarik perhatian masyarakat di Malaysia. Internet masih terputus. Sudah lama tertanya-tanya adakah keluarga di Malaysia tahu tentang keadaan saya di mesir.. Dengarnya kerajaan juga mula mengambil berat dan memainkan peranan dengan melancarkan Operasi Piramid, memberi bantuan dan memindahkan warga malaysia di mesir ke Jeddah.. Beberapa pesawat TUDM akan dihantar. Syukur..

2 Febuari 2011

Dini ini aku sangat lapar, semalam hanya sekali aku makan.

Seluruh mesir dikatakan hampir 2 juta membuat demonstrasi..makin gawat

Penerbangan pertama bermula. Kerajaan telah mula memindahkan warga Malaysia yang berada di Mesir ke Jeddah melalui kapal terbang TUDM secara berperingkat-peringkat. Warga kurang upaya, keluarga dan kaum wanita didahulukan. Pada mulanya kerajaan mesir tidak memberi keizinan mendarat, namun Alhamdulillah malam tadi diumumkan kesampaian kapal terbang TUDM di Mesir setelah 16 jam menuggu..

Setiap seorang yang setuju untuk dipindahkan harus mengisi borang maklumat peribadi..

Pelajar yang datang ke Malaysian Hall ini pula makin ramai, terutamanya kaum hawa.. Ianya kerana tempat inilah yang bagi saya paling selamat untuk didiami.

Hari ini, saya mendapat khabar angin bahawa banduan yang terlepas sengaja dilepaskan kerajaan untuk membuat kacau bilau dan menimbulkan provokasi terhadap anti-kerajaan... Saya rasa perkara ini tidak mustahil berlaku kerana bagi saya, 6000 banduan yang terlepas bukan satu perkara yang mudah untuk berlaku kecuali jika ada pihak yang sengaja melepaskan mereka.. Lagi-lagi pada waktu krisis begini.

Huru-hara masih genting. Hari ini sedikit peperangan berlaku antara pro-mubarak dan anti-kerajaan. Ada yang sampai tembak menembak yang mana merupakan antara punca mangsa kematian kian meningkat..

Hari ini juga para pelajar akan diberi nombor giliran untuk menaiki pesawat ke Jeddah.. Kami dikehendaki memberikan nama, nombor passport, status pengajian dan lain-lain kepada orang yang bertanggungjawab..

Pada malamnya senarai nombor-nombor giliran ditampal. Aku orang yang ke-592 untuk menaiki pesawat TUDM.. Ada lebih kurang 8 group bagi lelaki dan aku tidak pasti berapa group pula bagi perempuan, tapi mungkin perempuan lebih ramai.. Aku di dalam group ke-7..

Aduhhh, balik dah ke? Aku masih belum bersedia lagi ni...... Allahumma Sallimna..


Bersambung tidak lama lagi...=D

2 comments:

  1. Memang sentiasa menunggu sketsa sambungan. teruskan ya akhi.

    jurnal ini sgt bagus, tmbah utk rakyat Malaysia ingin lebih tahu brkenaan apa yg brlaku atau lbih tepatnya situasi di Mesir.

    ReplyDelete

Paterikan nama anda di sini. Saya akan jejaki. Moga ikatan terus bersemadi..

Related Posts with Thumbnails