26 February 2010

Menyambut Maulidirrasul itu salah?

Bismillah..
Kata Imam Jalaluddin Sayuti tentang sambutan agung ini:

Ibadat macam itu adalah bidaah hasanah (bidaah baik) yang diberi pahala mengerjakannya kerana dalam amal ibadat itu terdapat suasana membesarkan Nabi, melahirkan kesukaan dan kegembiraan atas lahirnya Nabi Muhammad SAW yang mulia".

Kata Sheikh Dr. Yusuf al Qaradawi: "Semua telah sedia maklum bahawa sahabat-sahabat Rasulullah tidak merayakan hari kelahiran Rasulullah.

"Ini kerana mereka telah menyaksikan secara langsung setiap gerak-geri Rasulullah dan seterusnya ingatan terhadap Rasulullah itu kekal di dalam hati dan juga ingatan.
...

Semalam, saya telah menyambut Maulidurrasul di Dewan Madhyafah, Saidina Hussein, Mesir.

Dan pada ketika itu, antara yang hadhir memberi ceramah adalah para Masyaikh Al-Azhar, antaranya Alfadhil Sheikh Usamah, Sheikh Mustafa Al-nadwi, Sheikh Jamal Farouq, dan beberapa sheikh lagi. Mereka adalah para ulama yang sangat disegani.

Sebelum memulakan majlis, kami bersolawat beramai-ramai, berqasidah dan berzanji memuji-muji Rasulullah, saya berasa sangat indah dan seronok. Kemudian, mulalah para Masyaikh memberi ceramah berkaitan tentang Mulidurrasul, dan sirah Nabawiyyah.
Saya tertarik dengan kata-kata dari Sheikh Jamal Farouk,(guru pelajaran Tauhid di U.Azhar) 

beliau berkata bahawa kita semua umat Islam jangan bimbang dan ragu-ragu bahawa sambutan ini adalah salah dan tidak boleh. Kerana sambutan ini adalah dijalankan tanpa membuat perkara sesat dan keluar dari syara’ , dengan puji-pujian ke atas Baginda, ceramah keilmuan tentang Baginda, dan sebagainya. 
Majlis ini akan membuatkan kita bertambah kenal akan Rasulullah di samping meningkatkan kecintaan kita kepada Baginda dan terus memperbanyak solawat dan puji-pujian. Semuanya malah disukai Baginda. Dan bukti cinta kita kepada Allah adalah dengan mencintai Rasulnya.


"Katakanlah, Jika kamu (benar-benar) mencintai Allah, ikutilah aku(Rasulullah), nescaya Allah mengasihi dan mengampuni dosa-dosamu. Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang. " (Ali-Imran:31)

Bagi saya, kata-kata itu memang benar, malah saya sendiri pun sangat jarang bersolawat kepada Baginda. Dalam sehari pun tidak sampai puluhan, itu pun ketika membaca tahiyat di dalam solat dan ketika memulakan dan mengakhiri doa-doa. Lalainya saya, Astagfirullah....


Layakkah saya mendapat syafaat Baginda? Bagaimana pula dengan kalian? Sudah layakkah?


Tetapi ketika sambutan Maulidurrasul ini, setelah banyak berselawat beramai-ramai, saya semakin sedar dan bertekad untuk sentiasa meningkatkan solawat kepada Baginda. 


Mari kita sama-sama bersolawat...Allahumma Solli wa Sallim ala Saidina Wamaulana Muhammad....


Ada sesetengah orang Islam yang mengaku bahawa mereka merupakan umat Nabi Muhammad S.A.W, masih ragu-ragu untuk menyambut kelahiran Insan teragung di sisi Allah ini. Bahkan mereka menyebarkan dan menyeru umat Islam yang lain untuk turut tidak menyambut kelahiran Pembimbing manusia ke jalan yang lurus ini. 


Alasan mereka? Kerana sambutan ini adalah satu perkara yang diada-adakan dan berlawanan dengan sunnah Rasulullah S.A.W, dan para sahabat tidak pernah menyambut kelahiran Baginda , ianya satu perkara bid’ah.


Saya ingin bertanya kepada mereka beberapa soalan...
Adakah perkara ini pernah dilarang Rasulullah, ataupun adakah dalil bahawa menyambut kelahiran Baginda ini salah?
Tidak cintakah kalian kepada Nabi Junjungan kita?
Jika kita mencintai Rasul, apakah buktinya? Adakah dengan tidak menyambut kelahiran Baginda?
Tahukah kalian betapa Baginda sangat mencintai kita?

Dalam Shahih Bukhari diceritakan, sebuah kisah yang berkaitan tentang Tsuwaibah.
Tsuwaibah adalah hamba perempuan Abu Lahab (bapa saudara) Nabi Muhammad SAW. Tsuwaibah memberikan khabar kepada Abu Lahab tentang kelahiran Nabi Muhammad (anak saudaranya), tepatnya pada hari Isnin 12 Rabiul Awwal tahun Gajah. Abu Lahab berasa gembira sekali dengan kelahiran Baginda. Maka, dengan kegembiraan itu, Abu Lahab membebaskan Tsuwaibah.
Dalam riwayat disebutkan lagi, bahawa setiap hari Isnin di akhirat nanti, azab siksaaan Abu Lahab akan diringankan disebabkan pada hari itu,iaitu hari kelahiran Nabi Muhammad SAW, Abu Lahab turut bergembira dengan kelahiran Penghulu sekelian makhluk ini. 


Sedangkan musuh Islam pada zaman Nabi sendiri, iaitu Abu Lahab, pakcik saudara Nabi sendiri, berasa sangat gembira pada hari baginda lahir kerana kelahiran anak saudarannya, Nabi Muhammad. Dan Allah Tabaraka wata’ala mengurangkan azab Abu Lahab di jahannam.


Itu bagi orang kafir..


Bayangkan jika kita sebagai orang Islam yang bergembira menyambut hari kelahiran Baginda, tentu sangat banyak ganjaran daripada Allah. 


Kita menyambut kelahiran baginda adalah dengan niat untuk menambah ketakwaan dan keimanan serta kecintaan kepada Rasulullah, kerana pada zaman ini umat islam kian lupa dengan jasa besar serta kisah baginda, oleh kerana kemaksiatan dan nikmat dunia yang mengaburi, kita kini makin tenggelam dalam lembah hiburan dan kesenangan dunia, sehinnga terlalai dan lupa akan Allah dan RasulNya. 


Sedangkan para sahabat di zaman Baginda, mereka setiap saat malah setiap detik mendatangkan dan bertambah-tambah kecintaan dan keimanan kepada Rasullullah, itu sahaja sudah cukup untuk membuktikan bahawa mereka sangat mencintai Baginda, kerana pada zaman sahabat, iman mereka sangat tinggi, dan mereka sering berdamping dengan Baginda, Radhiallahuanhum. 

Kita juga menyambut kelahiran Baginda adalah untuk mengenang jasa Baginda, menghargai pengorbanan dan perjuangan Baginda yang berjerih perih demi kebaikan kita sebagai umat Baginda, kerana Baginda sendiri sangat mencintai kita sebagai ummatnya, bukankah kita sepatutnya lebih jauh berkaliganda lebih berhak mencintai Baginda?


Persoalannya, layakkah kita menjadi umat Baginda, Jika kita tidak mengamalkan sunnah Baginda, tidak mentaati Baginda, serta tidak menjauhi larangan Baginda? 



Dari Abu Hurairah r.a. bahwasanya Rasulullah s.a.w. bersabda:
"Semua ummatku itu dapat memasuki syurga, melainkan orang yang enggan (tidak
suka)" Beliau ditanya: "Siapakah orang yang enggan itu, ya Rasulullah?" Beliau menjawab:
"Barangsiapa yang taat kepadaku, maka ia dapat memasuki syurga dan barangsiapa
yang bermaksiat padaku (menyalahi ajaranku), maka dialah orang yang benar-benar enggan."
(Riwayat Bukhari)

Bahkan ketika Baginda nazak, baginda tetap merisaukan Umat Baginda,iaitu kita semua.
Ummati...Ummati...Ummati.. Berkali-kali, Baginda menyebut tentang kita sebagai umat Baginda, tanda kerisauan Baginda terhadap kita. Padahal Baginda adalah sangat dekat dengan kematian, namun tetap merisaukan kita semua umatnya.


Ayuh kita sama-sama bersolawat dan memuji Penghulu Sekelian Makhluk ini dalam mendapat syafaat Baginda serta melamar keredhaan dan keampunan Allah..

No comments:

Post a Comment

Paterikan nama anda di sini. Saya akan jejaki. Moga ikatan terus bersemadi..

Related Posts with Thumbnails