26 February 2010

Menyambut kelahiran Saidul Khalq.

Bismilllah

"Wahai Nabi sesungguhnya Kami mengutusmu untuk menjadi saksi dan pembawa kabar gembira serta pemberi peringatan. Untuk menjadi penyeru pada agama Allah dengan izin-Nya dan untuk menjadi cahaya yang menerangi."(Q.s. Al-Ahzab: 45-6).

"... Supaya kamu mengeluarkan manusia dari kegelapan menuju cahaya terang-benderang..." (Q.s. Ibrahim: 1).

Allah swt. berfirman yang ditujukan kepada Ahlulkitab:
"... Sesungguhnya telah datang kepadamu cahaya dari Allah, dan Kitab yang menerangkan." (Q.s. Al-Maidah: 15).
"Cahaya" dalam ayat itu adalah Rasulullah saw, sebagaimana Al-Qur'an yang diturunkan kepada Baginda adalah juga cahaya.

Ya Saiduna Rasullah, sesungguhnya setiap kegelapan yang bertukar kepada cahaya yang yang terang benderang adalah hanya kerana MU, keranaMU Panji Islam terkibar di seluruh dunia, keranaMU kami dapat merasakan nikmat Iman dan Islam. TanpaMu, siapalah kami, hinanya kami, hancurlah kami..

Kerana Allah menciptaMu sebagai rahmat untuk seluruh alam......

Baginda adalah Nabi pembawa cahaya dan Rasul pembawa hidayah, Semoga Allah menjadikan kita sebagai orang-orang yang mengikuti petunjuk cahaya dan Sunnahnya. Amin...

Dalam Al-Quran nama Rasulullah saw., Muhammad, disebut sebanyak empat kali sebagaimana disebutkan pada ayat-ayat berikut:
1. Muhammad tidak lain hanyalah seorang Rasul. Sungguh telah berlalu sebelumnya beberapa orang rasul ..... (Ali Imran: 144).
2. Muhammad sekali-kali bukanlah bapak dari seorang laki-laki di antara kamu, tetapi dia adalah Rasulullah ..... (Al-Abzab: 40).
3. Serta beriman (pula) kepada apa yang diturunkan kepada Muhammad, dan itulah yang hak dari Tuhan mereka ..... (Muhammad: 2).
4. Muhammad adalah utusan Allah, dan orang-orang yang bersamanya adalah keras terhadap orang kafir, tetapi berkasih sayang di antara mereka ..... ( Al-Fath: 29).



Dari Jabir r.a., katanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda: "Perumpamaanku dan perumpamaan kalian semua itu adalah seperti seorang lelaki yang menyalakan api, kemudian banyaklah kelkatu(sejenis serangga bersayap yang sukakan cahaya) yang jatuh dalam api tadi, sedang orang itu mencegah binatang-binatang itu jangan sampai terjun di situ. Saya ini, yakni Rasulullah s.a.w. adalah seorang yang mengambil/memegang pengikat(tali pinggang) seluar serta sarungmu semua agar tidak sampai engkau semua terjun dalam neraka, tetapi engkau semua masih juga hendak lari dari peganganku." (Riwayat Muslim)

Bulan purnama telah terbit kepada kami,
Dari jalan-jalan bukit Al-Wada.
Wajib ke atas kami untuk bersyukur,
Terhadap seruan penyeru kepada Allah.
Wahai utusan yang diutuskan kepada kami,
Kami datang bersama perkara yang dipatuhi.
(Terjemahan Nasyid Ahli Madinah ‘Tala’al badru ‘alaina’ ketika menyambut Nabi)


Hampir satu alaf setengah, Rasulullah telah pulang kepada Allah, namun Baginda masih tetap terpatri di setiap sanubari umat Islam. Meninggalkan Mukjizatnya yang terbesar dan akan terus kekal, iaitu Al-Quran. Baginda seolah-olah masih hidup bersama kita, membimbing kita dengan Mutiara Hadis-Hadisnya dan Kalam Allah yang Agung, Al-Furqan yang sentiasa terukir dibibir-bibir umat Islam di seluruh pelosok dunia. Di mana-mana sahaja, Al-Quran dan Hadis masih berterusan dilantunkan dan dipelajari seta diamalkan.

Baginda lahir pada 12 Rabiul awwal pada tahun gajah, tetapi sesetengah ulama mengatakan pada 9 Rabiul Awwal. Namun itu hanyalah perkara kecil untuk dibahaskan.

Justeru saya berpendapat adalah sangat baik untuk kita menyambut Maulidurrasul yang Agung ini selama satu bulan Rabiulawwal, sebagai memuliakan Nabi kita, kita muliakan juga bulan kelahiran Baginda.

Bagaimana kita menyambut Mauldirrasul ini?

Iaitu dengan ingat mengingati dalam mentaati Baginda, mengingati sejarah perjuangan Baginda, memperbanyak solawat ke atasnya, menambah amalan sunnah Baginda serta menjauhi larangan Baginda, meningkatkan pengetahuan tentang Al-Quran dan Hadis-hadis Baginda. Buktikan bahawa kita sangat mencintai Rasulullah!

Bukankah pada zaman ini Manusia kian lalai dan lupa akan Sunnah-sunnah dan sirah Baginda?

Bahkan jika ditanya, pasti ada yang tidak pernah baca tentang Sirah Baginda. Saya akui, saya sendiri hingga sekarang tidak pernah habis membaca Sirah Hidup Baginda.

"Dan sesiapa yang taat kepada Allah dan Rasul-Nya, akan dimasukkan oleh
Allah ke dalam Syurga yang mengalir dari bawahnya beberapa sungai,
mereka kekal di dalamnya; dan itulah kejayaan yang amat besar". (An-Nisa:13)


Alaihissolatuwassalam....






2 comments:

  1. zul_ron:-Tinta mujahid muda...yang dirembeskan ke dakwah fillah....terkesima daku...

    Ana doakan nta semoga sukses selalu!
    Ameen!

    ReplyDelete
  2. subhanallah...bakal sasterawan negara telah muncul auranya...Ameen ya rabb..

    ReplyDelete

Paterikan nama anda di sini. Saya akan jejaki. Moga ikatan terus bersemadi..

Related Posts with Thumbnails