08 May 2013

Kewafatan Ramai Ulama: Mari Membakar Semangat Dalam Menuntut Ilmu


Bismillah..

Begitu tawadhu'nya para ulama, seorang guru ikut serta mendengar pengajian muridnya sendiri. Di dalam gambar ini, Syaikh Ali Jum'ah hafizahullah mendengar kalam muridnya Syaikh Usamah Sayyid. Habib Ali Al-Jufri dan Syaikh Jamal Farouq juga turut serta dalam majlis ilmu ini.

Saban hari, kita mendengar banyak berita kewafatan dan pemergian ulama. Kita sedia maklum bahawa akhir zaman ini, ulama makin sedikit, ciri-ciri kiamat makin hampir telah zahir dimana Allah mencabut ilmu dari kita dengan mengambil para ulama kembali kepadaNya. Namun bukan itu sahaja, tambah buruk lagi di akhir zaman ini, himmah(semangat) bakal ulama(penuntut ilmu) pula makin merosot. Bagaimana akan muncul pelapis dan ulama2 yang bakal membimbing generasi mendatang jika kita tiada himmah?

Guruku Syaikh Usamah Sayyid pernah menceritakan bahawa umat terdahulu mempunyai himmah yg sangat tinggi dalam menuntut ilmu. Beliau mengisahkan tentang bagaimana Imam Ya'qub bin Syaibah dihadhiri puluhan ribu(ada yg mengatakan 70 ribu)orang dari seluruh dunia dalam majlis hadisnya. Syaikh Usamah memberitahu bahawa jika di zaman ini, acara yang dihadhiri seramai itu mungkin di stadium bola sepak.. ya, zaman ini stadium perlawanan bola saja penuh, nak tonton bola di kaca tv pun datang awal di cafe.. tetapi jika menuntut ilmu, malas-malas, datang kadang-kadang, majlis ilmu di ruwaq Masjid Azhar pula hanya belasan yang hadhir..

Syaikhuna al-Allamah Dr. Ali Jum'ah(mantan mufti Mesir) pula pernah mengisahkan tentang himmah Al-Allamah al-Imam Syaikh Muhammad Bakhit al-Muthi'i. Syaikh Muhammad Bakhit adalah antara ulama paling faqih dan alim di dunia. Beliau adalah seorang yang sangat rajin dalam menuntut ilmu dan mengulang kaji. Oleh kerana minda beliau terlalu fokus dengan ilmu, beliau tidak boleh tidur. Tubuh beliau dijadikan Allah tidak boleh tidur sepanjang minggu kerana terlalu sibuk dengan ilmu hinggalah waktu asar hari Khamis, waktu itu barulah beliau basuh bajunya dan tidur. Oleh kerana tak tidur sepanjang minggu, maka tidur beliau menjadi sangat lama.. beliau tidur dari asar Khamis hingga pagi hari Sabtu selama 36-40 jam.. Setelah beliau bangun berulah beliau qadha semua solatnya, beliau telah dijadikan Allah begitu, dan tidak mampu mengubahnya... Syaikh Ali Jum'ah memberitahu bahawa bayangkan seseorang itu tidak boleh tidur!! Setinggi mana semangatnya dalam ilmu hingga begitu sekali..

Syaikh Ali Jum'ah hafizahullah juga berpesan bahawa untuk keluar dari masalah umat, kejatuhan tamadun dan kejahilan masyarakat yang kronik adalah dengan HIMMAH yang menggunung.. Kita juga takkan mampu memimpin dunia sepertimana umat Islam terdahulu kecuali dengan himmah sama ada himmah dalam berkerja atau menuntut ilmu..

Dengan himmah, kita akan bersungguh2 dalam semua perkara dan mengambil berat segala tugas dan tanggungjawab kita sama ada bagi pekerja atau penuntut ilmu, dan inilah yang akan membentuk syakhsiyah kita, tamadun ummah dan tamadun dunia.. insyaAllah..

1 comment:

  1. According to Stanford Medical, It's indeed the one and ONLY reason this country's women get to live 10 years more and weigh on average 19 KG less than we do.

    (And realistically, it really has NOTHING to do with genetics or some secret-exercise and absolutely EVERYTHING to do with "HOW" they are eating.)

    P.S, I said "HOW", not "what"...

    CLICK on this link to determine if this little quiz can help you release your true weight loss potential

    ReplyDelete

Paterikan nama anda di sini. Saya akan jejaki. Moga ikatan terus bersemadi..

Related Posts with Thumbnails