26 February 2012

Hijab Adalah Kemuncak Kemajuan Pemikiran Yang Manusia Zaman Ini Telah Sampai



Usai memberi ucapan yang meraih kekaguman semua orang di salah sebuah Universiti di barat sedangkan beliau seorang lulusan PHD Muslimah berhijab yang berjaya.

Bertanya para wartawan yang kehairanan padanya, bahawa pakaiannya itu tidak menggambarkan ilmunya, krn mereka menganggap pakaian hijab itu lambang kekolotan dan kejahilan.

Dengan penuh hikmah dan mudah beliau menjawab:

"Manusia pada zaman-zaman pertama adalah hampir bertelanjang, tetapi dengan berkembangnya pemikiran dan kemajuan dari masa ke semasa, manusia mula berpakaian, mula menutup anggota badan. Jadi apa yang aku pakai hari ini adalah kemuncak perkembangan pemikiran yang tinggi dan kemajuan ilmu yang manusia zaman ini telah sampai.. " -Tawakel Karman

Sambung Bacaan>>>

22 February 2012

Konsep Hakikat Ilmu Menurut Hujjatul Islam Imam Al-Ghazali


Bismillah

Peribadi Al-Ghazali, seperti diceritakan sendiri dalam kitab beliau, 'Al-Munqiz Minaddhalal' menggambarkan kedahagaan untuk mencari kebenaran yang tidak pernah puas. Sifat itu diakuinya, bermula semenjak masa kanak-kanak, sudah menjadi fitrah yang tidak dapat dielakkan.

Kedahagaan yang tak pernah puas ini membawa munculnya suatu dimensi baru pada tingkah laku Al-Ghazali semenjak beliau berumur kira-kira 20 tahun, yaitu keraguan (syak) terhadap kepercayaan yang diwarisinya dari nenek moyang.

Tidak jemu-jemunya beliau mengharungi gelombang pertarungan kepercayaan dan pemikiran di zamannya sehingga tidak satu pun bidang kepercayaan dan ilmu yang tidak didalaminya untuk mencari kebenaran itu. Beliau mengkaji tentang ilmu kebatinan untuk melihat yang tersembunyi disebaliknya, mengkaji segala aliran falsafah yang ada di zamannya, menyelami segala mazhab ilmu kalam(aqidah) yang dapat dijangkaunya, begitu juga dengan segala aliran tasawuf yang pernah didengarnya, aliran-aliran yang tidak percaya kepada Tuhan, disebut zindiq, tidak bebas dari penyelidikannya. Bahkan dalam ilmu fiqh as-syafi'ie juga beliau berjasa besar kepada umat Islam dengan karya beliau Al-Khulasah, Al-Basit, Al-Wasit dan Al-Wajiz dan begitu juga dalam usul fiqh seperti kitab Al-Mustasfa dan ilmu kalam(aqidah) seperti kitab Al-Iqtisad fil I'tiqad dan lain-lain.

Pendeknya, sifat dahaga kepada ilmu disertai dengan sifat syak (ragu) terhadap segala sesuatu yang tidak dapat meyakinkannya itulah sifat Al-Ghazali semenjak kecil, sampai suatu masa dimana dahaga dan ragu itu mencapai puncaknya, yaitu lebih sepuluh tahun sebelum beliau meninggal, ketika beliau sedang mencapai puncak kemasyhurannya sebagai murobbi dan professor di madrasah Nizamiyah di Baghdad. Krisis yang menarik beliau ke arah pangkat dan harta di suatu segi dan ilmu dan akhirat di segi yang lainnya. Akhirnya beliau memilih yang terakhir enam bulan berada dalam uzlah(bersendirian) dan kerisauan akhirat.

Ditilik dari segi jalannya peristiwa, dapat kita katakan bahwa persoalan sebenarnya yang membimbangkan Al-Ghazali adalah masalah hakikat. Kebimbangan itu lebih diperbesar lagi oleh perselisihan faham ahli-ahli ilmu di zamannya yang masing-masing mendakwa dialah yang benar.

Seperti katanya sendiri bahwa perselisihan manusia di dalam agama, kemudian perselisihan umat dalam berbagai mazhab laksana suatu lautan yang dalam, dimana sebahagian besar mansuia tenggelam sedang sedikit sekali yang akan selamat, sedang masing-masing golongan menyangka dia sajalah yang selamat.

Persoalan yang dibahas oleh Al-Ghazali adalah persoalan dasar yang bersangkut paut tentang kewujudan manusia. Apakah dia hakikat itu? Dimana letaknya? Adakah ia kekal dan azali? Ataukah baru dan fana? Kalau hakikat itu ada bagaimana cara kita mengetahuinya?

Jadi pembahasan tentang ilmu menurut pandangan Al-Ghazali tidak dapat dipisahkan dari pandangan Al-Ghazali tentang hakikat. Sebab ilmu menurut Al-Ghazali adalah jalan menuju hakikat itu. Dengan kata lain, agar seseorang sampai kepada hakikat itu haruslah ia tahu atau berilmu tentang hakikat itu.

Ilmu dalam bahasa arab, berasal dari kata kerja '‘alima' yang bermakna mengetahui. Jadi ilmu itu adalah masdar atau kata benda abstrak dan kalau dilanjutkan lagi menjadi '‘alim', yaitu orang yang tahu atau subjek, sedang yang menjadi objek ilmu disebut 'ma’lum', atau yang diketahui.

Dalam proses perkembangan ilmu, ilmu dipakai dalam dua hal : iaitu sebagai masdar atau proses pencapaian ilmu dan sebagai objek ilmu (ma’lum)..

Al-Ghazali menggunakan kedua makna ilmu itu dalam tulisan-tulisannya. Tentang ilmu sebagai proses Al-Ghazali menceritakan tentang ilmu-ilmu deria (hissiyah), ilmu-ilmu akal (aqliyah) dan ilmu ladunni(ilham terus dari Allah).

Dengan kata lain ada ilmu-ilmu melalui pancaindera, dan melalui akal, ada yang tidak melalui pancaindera dan akal, tetapi langsung terus ke hati, itulah ladunni atau langsung dari Allah. Tentang ilmu sebagai objek pula dapat kita lihat pada kritikan Al-Ghazali terhadap golongan ilmu kalam, golongan batiniyah dan terutama terhadap golongan ahli falsafah.

Kedua bentuk ilmu, sebagai proses dan sebagai objek ini digambarkan Al-ghazali dengan kata-kata:


“Ilmu yang ini(hakikat) adalah ilmu dimana yang menjadi objek pengetahuan itu terbuka atau tersingkap sehingga tidak ada sedikitpun keraguan terhadapnya, dan juga tidak akan mungkin salah atau sesat”.

Jadi, ilmu yang benar itu tidak saja menjauhkan dari keraguan tetapi juga menghindari segala kemungkinan untuk salah dan sesat...

Sambung Bacaan>>>

12 February 2012

Impak Sambutan Maulid Nabi Kepada Masyarakat


Bismillah..

Ini gambar bekas ahli kumpulan Ruffedge, VE dan Innuendo yang sangat popular suatu ketika dahulu. Sekarang mereka bergabung menjadi sebuah kumpulan Nasyid 'AL-MAWLID'. Mereka telah berhijrah.

Ini antara yg terkenal..ramai lagi selain mereka yang telah berhijrah.. tidak kurang juga sahabat-sahabat saya sendiri.. Dengan menghidupkan cinta Nabi ﷺ saja umat ini boleh kembali kepada jalan yang lurus..

Di sini saya nak tekankan bahawa bohong besar bagi pihak yang mengatakan sambutan Maulidur Rasul di Malaysia tidak memberi apa-apa kesan kepada masyarakat. Bukan bermaksud kita hanya cinta, menghayati dan mengaplikasikan sunnah baginda hanya pada hari maulid sahaja, tetapi pada setiap detik pastinya. Cuma hari maulid adalah untuk menghidupkan roh cinta Nabi ﷺyang telah mati dalam jiwa-jiwa masyarakat yang jauh dari Nabi ﷺ.




Ulama Salafussoleh Membolehkan Sambutan Maulid

Berkata guru saya Fadhilah Mufti Mesir Syaikh Prof. Dr. Ali Jum'ah,

"Menunjukkan kegembiraan dengan kelahiran Baginda adalah satu ibadah. Bahkan si musyrik Abu Lahab pun diringankan azabnya setiap hari Isnin hanya krn prnh bergembira dgn kelahiran Rasulullah ﷺ (rujuk hadis ini di Sahih Bukhari dalam Kitab An-Nikah no. 4813) apatah lagi kita?

firman Allah: "..dan ingatkanlah mereka kepada hari-hari Allah"(Ibrahim:5)

Antara hari-hari Allah adalah hari-hari kejayaan Islam dan hari-hari kelahiran Nabi, dan sebaik-baik hari Allah adalah hari kelahiran kekasihNya ﷺ.

Bahkan para sahabat sendiri ada membuat sambutan kegembiraan kemenangan Rasulullahﷺ.

Daripada Buraidah Al-Aslami r.a. berkata, Rasulullah keluar berjihad di dalam satu peperangan, ketika baginda ingin berangkat, datang seorang hamba yang berkulit hitam berkata, Ya Rasulallah, aku telah bernazar, jika Allah jadikan Tuan pulang dengan selamat, untuk aku bermain duf(sejenis alat muzik)di hadapanmu dan bernyanyi.

Berkata Rasulullah padanya, Jika kamu telah bernazar, maka lakukanlah, jika tidak, maka janganlah"(HR Tirimizi dan Imam Ahmad)

Hadith ini menunjukkan sambutan tersebut adalah dibolehkan, kerana tidak sah bernazar dalam perkara maksiat dan dilarang Allah.. Dan juga Nabi tak larang nazar tersebut. Adapun Baginda berkata jangan lakukan jika tidak bernazar kerana tawadhu'nya baginda ﷺ dengan para sahabat..

Al-Imam As-Suyuti r.a. ada membuat risalah khas yang sangat menarik tentang galakan mawlid bertajuk "Tujuan Yang Baik Dalam Amalan Mawlid" begitu juga ulama salaf lain yang menggalakkannya seperti Al-Hafiz Imam Ibnu Hajar Al-Asqalani di kitab تحفة الأخبار في مولد المختار Imam Al-Hafiz Ibnul Jauzi, Ibnu Kathir, Ibnu Hajar Al-Haitami dalam kitab Ni’matul Kubra 'Alal 'Alam Fi Maulidi Saidi Waladi Adam, Ibnul Haj, Ibnu Dihyah dalam al-Tanwir min Mawlid al-Siraj al-Munir, Imam Ibnu Taimiyyah dalam Iqtidho’ Ash Shirothil Mustaqim dll... "

(Rujuk:Majalah Al-Mujahid bil. 383 ms 24 bab hukum menyambut mawlid)

Ya, benarlah kata Al-Hafiz Ibnu Hajar Al-Haitami dalam kitabnya Ni’matul Kubra 'Alal 'Alam Fi Maulidi Saidi Waladi Adam, Bab : Faslun Fii Bayan Fadli Maulid Nabi(Kelebihan Mawlid Nabi)

وَقَالَ جُنَيْدُ البَغْدَادِيِّ قَدَّسَ اللهُ سِرَّهُ مَنْ حَضَرَ مَوْلِدَ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَ عَظَّمَ قَدْرَهُ فَقَدْ فَازَ بِالِإيمَانَ


Ertinya: Telah berkata Imam Junaid Al-Baghdadi r.a:

“Sesiapa yang menghadiri majlis maulid Nabi dan mengagungkan kedudukannya, maka sesungguhnya ia telah mencapai kejayaan iman.”

Imam Muhammad ‘Abd al-Hayy al-Kattani di dalam kitabnya al-Ta’alif al-Mawlidiyyah telah menyenaraikan hampir 130 buah kitab mawlid yang disusun menurut abjad. Manakala Dr. Salah al-Din al-Munjid telah menyenaraikan sekitar 181 buah kitab mawlid di dalam kitabnya (معجم ما أُلف عن النبي محمد صلى الله عليه وسلم). Boleh rujuk semua tentang maulid dalam kitab tersebut dan majoriti ulama membolehkannya..


Kesimpulannya, selagimana sambutan Maulid Ar-Rasul ini bertepatan dengan syariat seperti menghidupkannya dengan majlis ilmu, ceramah, zikir, selawat dan lain-lain, maka hidupkanlah ia di kalangan masyarakat. Sebaliknya jika Sambutan ini keluar dari neraca syariat, seperti ikhtilat, menari, konsert dan lain-lain, maka hentikan dan elakkannya.

Wallahu ta'ala a'la wa a'lam.

اللهمَّ صلِّ على سيِّدنا محمَّد وعلى آلِه وصحبِه وسلِّم



Sambung Bacaan>>>

Paterikan nama anda di sini. Saya akan jejaki. Moga ikatan terus bersemadi..

Related Posts with Thumbnails