20 November 2011

Mesir Kembali Bergolak?



Bismillah..

Sudah hampir 9 bulan Mesir di dalam keadaan yang membimbangkan.. Rakyat buas membuat kezaliman tanpa ada yang mengawal, lagi-lagi para pelajar yang datang dari luar negara seperti saya, mereka mengambil kesempatan untuk menipu, menaikkan harga dan lain-lain sesuka hati mereka..

Alhamdulillah, tak lama lagi cahaya keadilan akan terpancar di seluruh Mesir insyaAllah..

Beberapa hari saja lagi, iaitu pada 28 November ini, Mesir akan mengadakan Pilihan Raya, memilih Perdana Menteri yang baru.. Pemimpin yang baru..

Bagaimanapun, seperti yang saya dah agak, rakyat Mesir memang tak boleh bersabar lagi..

Pada Jumaat baru-baru ini, rakyat Mesir telah mula melakukan demonstrasi di Tahrir Square Cairo, Alexandria, dan beberapa tempat yang lain atas dakwaan bahawa kerajaan sementara kini telah meng'hijack' titik peluh mereka menjatuhkan kerajaan kuku besi sebelum ini serta untuk menuntut pemerintahan diberikan sepenuhnya kepada rakyat dan calon pemimpin pilihan mereka sendiri daripada kerajaan militer yang memegang tampuk pemerintahan sementara kini. Ianya berlanjutan sehingga ke hari ini.


Perhimpunan pada awalnya berlaku secara aman, akan tetapi keadaan semakin mencabar apabila polis melepaskan tembakan peluru getah, gas pemedih mata dan mula memukul penunjuk perasaan dengan cota memaksa supaya beredar dan membersihkan kawasan tersebut pada hari Sabtu, berkata Sahar Abdel Mohsen, seorang jurutera yang menyertai perhimpunan selepas mendapat panggilan di Twitter dari orang ramai untuk pergi ke Tahrir Square.

Rakyat berkumpul dan bersatu bersama gerakan politik Mesir yang lain telah menunjukkan kesepakatan dalam menuntut demokrasi hak rakyat dalam proses pemilihan siapa yang akan menggubal satu perlembagaan baru dalam menentukan ciri-ciri demokrasi negara selepas revolusi kejatuhan kerajaan Hosni Mubarak. Tindakan atau desakan juga dibuat terutamanya di dalam perhimpunan ini dilihat sebagai salah satu usaha untuk memberi amaran kepada pihak ketenteraan agar menyerahkan kerajaan kepada pilihan rakyat.

Lebih parah, media massa di Mesir yang dipegang oleh kerajaan juga menyebarkan khabar-khabar angin yang palsu kononnya keadaan masih terkawal dan mereka tidak melakukan apa-apa keganasan.

Terkini, 11 orang terkorban dan ratusan yang cedera..

Bagaimanapun keadaan di Mesir masih aman dan demonstrasi tidak merebak hingga ke tempat tinggal para pelajar.. Universiti dan sekolah-sekolah juga masih beroperasi seperti biasa.. Cumanya tempat tinggal saya di Malaysian Hall saja yang sering dilanda putusnya bekalan air dan elektrik.. entah ada kena mengena atau tidak dengan kesan perhimpunan tersebut wallahua'lam..

Keadaan pelajar-pelajar Malaysia di Mesir juga masih dalam keadaan stabil dan selamat. Harap jangan terlalu percaya dengan khabar angin dan berita Kosmo dan lain-lain..

Saya sangat berharap ianya tidak menganggu perjuangan pembelajaran saya dan segalanya akan kembali stabil serta bertekad untuk tidak pulang ke tanah air kali ini..


Doakan kami semua! =)

Baca juga: http://www.aljazeera.com/news/middleeast/2011/11/2011112082333907688.html


2 comments:

Paterikan nama anda di sini. Saya akan jejaki. Moga ikatan terus bersemadi..

Related Posts with Thumbnails