02 January 2011

Reformasi Dua Puluh Sebelas

Bismillah..


Sambungan dari entri Sambutan Tahun Baru Masihi: Ada Apa dengannya?

Menyambut tahun baru ini dengan ibadah seperti introspeksi, koreksi dan reformasi diri ke arah perubahan yang lebih baik dari tahun sebelumnya adalah lebih digalak.

Introspeksi, tafakur ataupun muhasabah harus bermula daripada diri sendiri, menilai dan memerhatikan segala aktiviti kehidupan yang sudah dilakukan sama ada berjaya atau sebaliknya.

Seterusnya, koreksi dan reformasi diri ke arah pembaharuan dan perubahan yang lebih baik adalah perlu dalam meningkatkan kualiti diri kita.

Kualiti yang dimaksudkan ialah kualiti yang setara dengan apa yang Allah tetapkan piawainya iaitu amal soleh.
 
Amal soleh yang dimaksudkan bukan sekadar amalan berbentuk rohani seperti solat, puasa atau haji, sebaliknya semua aktiviti dan amalan harian termasuk akhlak dengan ahli keluarga, masyarakat, cara menilai atau menghukum sesuatu perkara dan sebagainya.

Setiap kali tiba tahun baru kita menanam azam yang bukan sedikit, bahkan menggunung-gunung. Ada yang tidak sabar menunggu kiraan detik akhir menjelang tahun baru, mengadakan pesta, konsert dan sebagainya khusus untuk menyambut tahun baru kononnya untuk mengeratkan ukhuwwah.

Malangnya, tidak ramai sedar atau terfikir untuk menganjurkan majlis muhasabah atau introspeksi iman bagi menilai semula aktiviti atau produktiviti selama setahun berlalu.

Mungkin majlis seperti ini boleh dianjurkan pada peringkat organisasi, masyarakat setempat sehinggalah ke peringkat keluarga.

Malah, suatu yang sangat bagus juga jika akhiri pertemuan muhasabah ini dengan doa selamat atau tahlil atau boleh juga dilakukan solat hajat memohon diberi rezeki yang melimpah dalam tahun yang akan datang.

Suasana ibadah dan ukhuwah bahkan akan lebih terserlah daripada amalan seperti ini..

Sehari telah berlalu sejak tahun baru masihi membuka tirainya, ingat lagikah azam kita? Sudah mulakah mengaplikasinya? Mari sama-sama muhasabah dan reformasi diri mencapai azam-azam kita dalam menuju syurgaNya...


Nota Kecil: Maaf kerana lambat post, kelas saya di Mesir ni masih sangat rancak dan padat, tidak seperti di Malaysia. Saya terpaksa curi-curi waktu untuk menulis.

2 comments:

  1. terima kasih sudi singgah ke blog saya, saya sekadar berkongsi apa yg saya baca...mana yg salah silalah tegur...rasanya saudara Azam lebih arif.

    ReplyDelete
  2. Qala Ta'ala "Wata'awanu alal birriwattaqwa"

    Sama-sama kita kongsi ilmu, tegur-meneegur demi mendapat kasihNya..Saya hanya penulis daif, mohon tunjuk ajar! =)

    ReplyDelete

Paterikan nama anda di sini. Saya akan jejaki. Moga ikatan terus bersemadi..

Related Posts with Thumbnails