16 July 2010

Seronoknya sibuk

Bismillah..

 
Suasana talaqi di ruang pengajian Masjid Al-Azhar

Saya makin sibuk, blog makin berhabuk, kurang dijenguk..

Syukur, waktu saya kini padat dan penuh. Program talaqi dauroh soifiyyah(sesi pengajian musim panas) yang dijalankan Al-Azhar selama musim cuti dimanfaatkan saya sepenuhnya. Tahfiz Al-Quran dan ilmu Qiraat yang telah lama tergendala juga telah mula saya sambung. Saya perlu mencapai azam saya tahun ini secepatnya, iaitu menghafaz 30 juz Al-Quran. Doakan saya ya..

Seronok betul rasanya bila masa saya penuh dengan perkara yang bermanfaat, saya teringat kata seorang ulama,

النفس ان لم تشغله بالحق شغلتك بالباطل

"Jiwa ini jika tidak disibukkan dengan perkara hak, maka ia akan menyibukkanmu dengan perkara batil"

Kebelakangan ini saya sering dinasihati untuk meningkatkan usaha dakwah kepada diri sendiri dan masyarakat, ianya kerana realiti masyarakat sekarang ini memerlukan lebih rangsangan agama dan seruan kepada Tuhan yang semakin pudar sebagai makanan rohani kita.

Di dunia siber ini realitinya, mesej agama tidak dapat diraih sepenuhnya oleh masyarakat. Tidak semua orang ada perkhidmatan internet di rumah, jika ada pun, tidak semua orang yang rajin membaca blog. Ada juga sesetengah pihak yang kurang tertarik untuk membaca blog-blog yang bermanfaat disamping kurang memberi kesan kepada para pembaca berbanding di alam sebenar.

Justeru, seperti mana yang diusahakan Rasulullah dan para sahabat, kita seharusnya lebih menitikberatkan usaha dakwah kita di dunia realiti yang mana lebih mencabar daripada dunia maya.

Bagaimanapun, untuk menjadikan usaha penyampaian dakwah ini sampai ke tahap yang syumul, kita perlu juga terjun ke alam siber ini dalam menegakkan yang hak dan menumpaskan yang batil.

"Menggunakan internet untuk menyampaikan maklumat Islam,menyampaikan suara Islam dan memperlihatkan Islam merupakan satu jihad utama"
 Petikan Daripada Kitab Fiqhul Jihad Karangan Prof.Dr.Sheikh Yusuf Al-Qardhawi''

Mari!!

2 comments:

  1. Mari!


    "Menggunakan internet untuk menyampaikan maklumat Islam,menyampaikan suara Islam dan memperlihatkan Islam merupakan satu jihad utama"

    -Bila2 buat artikel letak lagi kata2 Syeikh Al-Qardhawi, best!

    "Jiwa ini jika tidak disibukkan dengan perkara hak, maka ia akan menyibukkanmu dengan perkara batil"

    barulah ana tersedar, sepatutnya ana bersyukur dgn kesibukan yg dihadapi..

    Syukran, ahsanta!

    ReplyDelete

Paterikan nama anda di sini. Saya akan jejaki. Moga ikatan terus bersemadi..

Related Posts with Thumbnails