15 March 2012

Kepentingan Menghayati Keperibadian Rasulullah Di Akhir Zaman Ini


Bismillah..


Begitu indahnya kelas Syamail Muhammadiah bersama Ulama berketurunan Rasulullah Al-Muhaddith Syeikhuna Muhammad Ibrahim Abdul Ba'ith Al-Kattani Al-Huseini setiap selasa pada awal bulan di Dewan Talaqi Madhyafah, berhampiran Masjid Sayyidina Husein, Cairo.

Bayangkan, seorang yang berdarah Rasulullah sendiri yang menceritakan perihal baginda ﷺ . Allahu Allah. Rasa seperti Rasulullah benar-benar berada di hadapan kita. Sungguh terkesan dan indah cara beliau menceritakan tentang keperibadian dan ciri-ciri baginda ﷺ.

Sedikit perkongsian, kata Sheikh Ibrahim Al-Kattani kepada kami:


Syeikhuna Muhammad Ibrahim Abdul Ba'ith Al-Kattani Al-Huseini  
"Tujuan kita membacakan tentang keperibadian dan ciri-ciri Rasulullahﷺ adalah:

(الإستحضار ----- التعلق ----- الإتباع ----- الكمال)

Pertamanya, untuk kita dapat mengenal dan menggambarkan di dalam minda dan jiwa (الإستحضار) tentang ciri-ciri dan sifat-sifat Baginda ﷺ, kerana ianya dapat membantu kita untuk menghadirkan rasa cinta dan pautan kasih yang dahsyat (التعلق) yang mana dengan itu, maka datanglah (الإتباع) dengan mengikut dan mencontohi apa-apa yang berkenaan dengan Rasulullah zahir dan batin dalam menuju kesempurnaan (الكمال). "

Jika ingin menjadi seorang yang sempurna tidak inginkah kita mencontohi idola yang sempurna zahir batin yang telah dicipta Allah untuk kita?



Berkata Syaikh Abdul Fattah Abu Ghuddah: Kitab Syamail Nabi adalah kitab yang menjadi cerminan contoh praktikal dalam kehidupan kita di mana-mana setiap zaman, agar seluruh umat Islam BERSATU menjadi seorang insan yang SATU yang sama dari segi kebiasaannya, kehidupannya, berdirinya, duduknya, makanya, minumnya, dan seluruh perbuatannya serta hal ehwal individu dan masyarakat yang mana itulah yang telah berlaku di zaman para sahabat. Begitulah pada zaman ini insyaAllah akan kembali seperti itu, hari di mana Syakhsiah Rasulullah ﷺ yang menjadi idola dan contoh setiap insan, bukan lagi mencontohi barat mahupun timur..

Berkata Al-Allamah Sheikh Muhammad Awwamah r.a: Inilah yang perlu kita ajak dan seru, ianya dinamakan Tamadun Muhammadiah, Tamadun Syamail Muhammadiah, Tamadun Akhlak Muhammadiah, agar seluruh dunia bahagia dengan Kebahagiaan Muhammadiah.

Berkata Al-Allamah Al-Faqih Mufti Mesir Prof. Dr. Ali Jum'ah r.a:

"Alangkah teramat perlunya bagi Manusia seluruhnya pada hari ini untuk mengenalimu wahai Rasulullah ﷺ.

Dan sangat-sangat perlu bagi mereka untuk mengenali Petunjuk dan Panduan yang dibawa olehmu pada urusan-urusan kehidupan seharianmu.

Perlu bagi mereka untuk mengetahui kerendahan dirimu terhadap para Sahabatmu.

Perlu bagi mereka untuk mengetahui Rahmah dan Kasih sayangmu terhadap sekalian makhluk ciptaan Allah.

Perlu bagi mereka untuk mengetahui Kasih Sayangmu terhadap Manusia seluruhnya dan sekalian alam ini.

Amat perlu bagi mereka untuk mengetahui Gesaan dan Seruanmu ke arah Kebaikan dan Taqwa.

Amat perlu bagi mereka untuk mengetahui Tegahan dan Laranganmu terhadap segala bentuk Kerosakan dan Permusuhan.

Semua ini adalah sangat-sangat perlu, kerana kami(manusia) pada hari ini sedang berada pada alam/dunia yang sangat–sangat jauh dari Nilai-Nilai Mulia yang telah ditegakkan olehmu wahai Rasulullahﷺ."

[Petikan Muqaddimah Kitab “Kenalilah Nabimu” Karangan Fadhilatus Syaikh Ali Jum’ah Hafizahullah. Cetakan “Dar Nahdhah Misriyyah]

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَىى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ عَبْدِكَ وَرَسُولِكَ النَّبِيِّ الأُمِّيّ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ وَسَلم

No comments:

Post a Comment

Paterikan nama anda di sini. Saya akan jejaki. Moga ikatan terus bersemadi..

Related Posts with Thumbnails