02 August 2010

Manhaj Pengabdi : Muqaddimah

Bismillah..


Sebagai insan yang bertaraf hamba dan pengabdi kepada Al-Jabbar, kita tidak boleh lari dari manhaj ataupun cara-cara yang telah digariskan oleh Sayyidul Khalq(Penghulu segala makhluk) Sallallahu’alaihiwasallam untuk menjadi seorang hamba yang benar-benar mempunyai arah tuju dan destinasi dalam melayari bahtera kehidupan.

Manhaj-manhaj ini adalah sebagai kompas bagi setiap hamba yang ingin menuju Sang Pencipta dengan cara yang benar. Kita tidak boleh mengikut kehendak dan benak sendiri dalam memainkan peranan kita sebagai hamba kepada Allah dan khalifah kepada dunia.

Memandangkan zaman makin maju, manusia yang lemah seperti kita mula disibukkan dengan dunia, urusan agama pula terus mundur, umur manusia pula terlalu pendek, maka para ulama’ yang merupakan pewaris anbiya’ telah berpenat lelah untuk menyajikan pada umat cara dan manhaj terbaik yang tersusun dan teratur mengikut peringkat-peringkatnya dalam mengabdikan diri kepada Allah.

 -Pic by erfan91 of deviantArt-

Imam Abu Hamid Al-Ghazali telah menyusun manhaj, cara dan jalan untuk mengabdikan diri kepada Allah dalam 7 peringkat mengikut tertib yang berikut:


  1. Peringkat Ilmu dan Ibadah
  2. Peringkat Taubat
  3. Peringkat Godaan
  4. Peringkat Rintangan
  5. Peringkat Dorongan
  6. Peringkat Hinaan
  7. Peringkat Puji dan Syukur
Bersambung..

1 comment:

Paterikan nama anda di sini. Saya akan jejaki. Moga ikatan terus bersemadi..

Related Posts with Thumbnails