Bismillah.
Salam Ma'al Hijrah..
Setinggi-tinggi puji dan syukur kepada Allah yang masih memberi kita peluang untuk beramal dan melipatgandakan amalan kita.. Kita lihat betapa kasihnya Allah pada kita, setelah berlalunya Ramadhan, Allah beri pula 6 hari di bulan Syawwal yang menjadi berita gembira bagi yang bersedih dengan pemergian Ramadhan, dan setelah perginya Syawwal, Allah kurniakan pula 10 awal bulan Dzulhijjah, kemudian bagi yang terlepas amalan atau tidak puas beramal di hari-hari tersebut, Allah beri lagi bonus istimewa yang menyusuli hari-hari agung tersebut, iaitu bulan Muharram.. Bulan pertama dalam kalendar hijrah umat Islam..
“Sesungguhnya bilangan bulan di sisi Allah adalah dua belas bulan sebagaimana ketetapan Allah di ketika Dia menciptakan langit dan bumi. Di antaranya ada 4 bulan haram. Itulah (ketetapan) agama yang lurus, maka janganlah kamu menganiaya diri kamu dalam bulan yang 4 itu...." (At-Taubah: 36)
Berdasarkan firman Allah di atas, bulan-bulan haram ada 4. Ianya dinamakan bulan haram kerana pada bulan-bulan tersebut, umat Islam dilarang atau dipantang dari melakukan tumpah darah dan peperangan kecuali jika umat Islam yang diperangi lebih dahulu..
Jika dikiaskan pada zaman ini, larangan menganiaya diri juga menunjukkan perbuatan maksiat di bulan haram lebih berat pengharamannya berbanding bulan-bulan selainnya. Sebaliknya, amalan soleh pula akan diberikan ganjaran yang berlipat ganda.
Menurut ulama, keempat-empat bulan ini adalah paling afdhal setelah bulan Ramadhan dan Muharram adalah salah satu daripada 4 bulan haram tersebut sepertimana sabda Rasul:
“Waktu itu telah berputar sebagaimana biasa sejak Allah menciptakan langit dan bumi. Satu tahun ada 12 bulan, di antaranya 4 bulan haram. 3 bulan berturut-turut, iaitu Dzulqa’dah, Dzulhijjah, Muharram, dan satu lagi adalah Rejab yang terletak di antara bulan Jumadil Akhir dan Sya’ban.” (HR Al-Bukhari)
Perbezaan Ulama Sekitar Bulan Haram Yang Paling Afdhal
Sebahagian ulama as-syafi'iah berpendapat bahawa sebaik-baik bulan haram adalah Rejab, tetapi Imam Al-Hafiz Ibnu Rajab mengatakan bahawa pendapat itu tertolak. Berkata Sa'id ibnu Jubair pula, sebaik-sebaik bulan haram adalah Dzulqa'dah atau Dzulhijjah..
Bagaimanapun Al-Hafiz Ibnu Rajab Al-hanbali mengatakan bahawa ulama yang terkemudian sependapat dengan Imam Hasan Al-Basri dan lain-lain yang mengatakan bahawa sebaik-baik bulan setelah Ramadhan adalah bulan Muharram.. Imam Hasan juga berkata, "Sesungguhnya Allah membuka tahun dengan bulan haram, dan mengakhirinya juga dengan bulan haram, maka tiadalah sebulan di dalam setahun yang lebih agung di sisi Allah setelah Ramadhan daripada bulan Muharram"
Ibnu Rajab juga menukilkan hadith yang diriwayatkan oleh Imam An-Nasa'i, bahawa Rasulullah bersabda ".. Sebaik-baik bulan adalah bulan Allah yang kamu panggil Muharram"
Berkata Abu 'Uthman An-Nahdi(seorang tabi'in), "Adalah para sahabat mengagungkan 3 jenis 10 hari; iaitu 10 akhir Ramadhan, 10 Awal Dzulhijjah dan 10 awal bulan Muharram.."
Dan daripada Qatadah r.a, beliau berkata, "Fajar yang Allah bersumpah dengannya di dalam surah Al-Fajr adalah fajar hari pertama bulan Muharram yang memulakan tahun baru.."
Adakah Berpuasa Penuh Di Akhir Tahun Dan Di Awal Tahun Satu Bid'ah?
Berkata Al-Hafiz Ibnu Rajab Al-Hanbali,
"Telah jelas bahawa bulan-bulan haram adalah sebaik-baik bulan, dan puasa pada waktu tersebut adalah disunatkan sepertimana diperintahkan oleh Nabi, yang mana sebahagian darinya adalah mengakhiri tahun dan sebahagian yang lain membuka tahun yang baru..
Maka sesiapa yang berpuasa di bulan Dzulhijjah seluruhnya(kecuali hari yang dilarang) lalu berpuasa penuh di bulan Muharram, sungguh dia telah menutup tahun dengan ketaatan dan membuka tahun yang baru dengan ketaatan, dan moga-moga akan tercatat untuknya setahun yang penuh dengan ketaatan kerana barangsiapa yang di awalnya dalam ketaatan di akhirnya di dalam ketaatan, maka dia adalah seperti orang yang mengisi penuh antara awal amalan dan akhirnya dengan ketaatan.."
Berkata Imam Ibnul Mubarak: "Barangsiapa yang mengakhiri siangnya dengan zikir, maka akan dicatatkan baginya siang penuh di dalam zikir.." Kata beliau jelas menunjukkan bahawa amalan-amalan adalah dihitung di pengakhirannya.. Apatah lagi amalan yang dimulakan dengan ketaatan dengan diakhiri dengan ketaatan..
Antara salafussoleh yang berpuasa seluruh bulan-bulan haram adalah Sayyidina Ibnu Umar, Imam Hasan Al-Basri dan lain-lain.."
Sebaik-Baik Puasa Di Bulan-Bulan Haram Adalah Bulan Muharram
Rasulullah صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ bersabda:
“Puasa yang paling afdhal(utama) setelah puasa di bulan Ramadhan adalah puasa di bulan Allah bulan Al-Muharram. Dan solat yang paling afdhal setelah solat yang difardhukan adalah solat di malam hari.” (HR Muslim)
Menurut Al-Hafiz Ibnu Rejab Al-Hanbali, puasa sunat terbahagi kepada dua jenis:
1) Puasa sunat yang mutlak, (tiada apa-apa sebab khusus) dan puasa jenis ini yang paling afdhal adalah di bulan Muharram.
2) Puasa sunat yang ada sebab khusus seperti puasa 6 syawwal yang diamalkan kerana menyusuli Ramadhan dan puasa di bulan Sya'ban untuk bersedia dan mengagungkan Ramadhan.
Kerana itu, hadith di dalam Sunan At-Tirmizi no. 663 bahawa sebaik-baik puasa selepas Ramadhan adalah di bulan Sya'ban tidak bertentangan dengan hadith di atas kerana puasa di bulan Sya'ban dilakukan bersebab, iaitu untuk mengagungkan dan bersedia menghadapi Ramadhan. (Rujuk Tuhfatul Ahwazi syarah Sunan At-Tirmizi karya Imam Al-Mubarakfuri hadith no. 663)
Di dalam hadith yang lain pula, seorang sahabat datang kepada Nabi dan bertanya tentang puasa bulan apakah yang boleh untuk berpuasa setelah Ramadhan, lalu Nabi صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ menjawab,
" Jika kamu berpuasa sebulan penuh selepas Ramadhan, maka berpuasalah di bulan Muharram, sesungguhnya bulan tersebut bulan Allah, dan di dalamnya hari Allah mengampunkan suatu kaum dan mengampuni juga yang lain-lain" (Hadis Da'if Riwayat At-Tirmizi no 741)
Hadith ini juga menunjukkan sebaik-baik bulan untuk berpuasa penuh di dalamnya adalah di bulan Muharram, sebaliknya jika hanya sebahagiannya sahaja seperti 10 awal Dzulhijjah, 6 hari di bulan Syawwal dan seumpamanya, maka ianya lebih afdhal dari sebahagian hari dari bulan Muharram..
Di dalam bulan ini, Al-Hafiz Ibnnu Rajab AL-Hanbali hanya menyarankan kita mengamalkan puasa yang banyak dan Qiyamullail ataupun tahajjud.. Sebaliknya jika ingin melakukan apa-apa amalan lain yang baik, maka insyaAllah ianya akan diberi ganjaran yang berlipat ganda oleh Allah..
Kelebihan Puasa di Bulan Muharram
Di dalam Sahih Muslim hadith ke 1163, Rasulullah menggelar bulan Muharram dengan bulan Allah. Ini menunjukkan sangat besar dan agungnya bulan ini kerana hanya perkara-perkara yang istimewa dan khusus sahaja disandarkan kepada nama Allah.. Begitu juga puasa yang ganjarannya dirahsiakan oleh Allah kerana ianya amalan istimewa yang sangat dicintai Allah.
Di dalam sebuah hadith, “Bahawasanya Rasulullah صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ditanya tentang puasa Asyura(10 Muharram), maka baginda bersabda: "Ia menghapuskan dosa setahun yang lalu”. (HR At-Tirmizi)
InsyaAllah saya akan sambung entri tentang puasa Asyura dan Tasu'a' di entri akan datang kerana agak panjang... saya juga akan menyebut tentang pendapat Imam As-Syafi'ie tentang digalakkan juga berpuasa pada 11 Muharram.. Nantikan!
Hukum Membaca Doa Awal Dan Akhir Tahun
Tiada dalil ataupun nas khusus yang dapat dijadikan sandaran untuk beramal dengan doa-doa ini, yang ada pun hadith palsu.. Tetapi tiada masalah untuk kita berdoa kerana Majoriti Ulama’ mengatakan bahawa HARUS kita berdoa dengan doa yang dikarang sendiri walaupun Nabi tidak pernah berdoa dengan doa itu. Bila berdoa dengan doa yg tidak ma’thur(tiada dalil) , janganlah pula iktiqad(yakini) doa itu lebih baik daripada doa yang didatangkan dari Al-Qur’an dan Sunnah.
Walaupun perkara ini termasuk dalam bid'ah, perlu juga untuk kita ketahui, bid'ah yang menepati usul syariat adalah bid'ah hasanah(baik) dan bid'ah yang bertentangan dengan usul syariat adalah bid'ah sayyi'ah(buruk).. sepertimana Sayyidina Bilal yang menambah 'Assolatu khairun minannaum' dalam azan subuh, seorang sahabat(Abu Rafi') yang menambah doa i'tidal dengan lebih panjang ketika menjadi makmum Nabi, lalu malaikat berebut-rebut mencatatnya, Sayyidina Umar yang mengasaskan solat tarawikh 20 rakaat berjamaah dan lain-lain...
Jadi berdoa di awal tahun dan akhir tahun ini insyaAllah berada dalam kategori bid'ah yang baik..
Kita dalam berdoa di awal tahun dan akhir tahun ini, ambil saja dari firman Allah:
"Dan Tuhanmu berfirman: "Berdoalah kepadaKu, nescaya akan Kuperkenankan bagimu.."(Ghafir:60)
Firman Allah lagi: "Dan apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamu tentang Aku, maka (jawablah), bahwasanya Aku adalah dekat. Aku mengabulkan doa permohonan orang yang berdoa apabila ia memohon kepadaKu, maka hendaklah mereka itu memenuhi (segala perintahKu) dan hendaklah mereka beriman kepada-Ku, agar mereka selalu berada dalam kebenaran"(Al-Baqarah: 186)
Wallahu Ta'ala A'la wa A'lam..
Bersambung....
Rujukan:
1)Lata'iful Ma'arif fi ma li mawasimil 'ami minal wazhaif, karya Al-Hafiz ibnu Rajab
2)Nuzhatul Muttaqin syarah Riadhus Salihin
3)Tuhfatul Ahwazi syarah Sunan At-Tirmizi, karya Al-Mubarakfuri
4)Tahqiqul Bid'ah, karya Al-Muhaddith Ali bin Muhammad Al-Husaini Al-Hadhrami
5)http://ms.wikipedia.org/wiki/Hari_Asyura
6)http://fiqh-sunnah.blogspot.com/2011/11/187-bulan-muharram-dalam-pandangan.html
Salam Ma'al Hijrah..
Setinggi-tinggi puji dan syukur kepada Allah yang masih memberi kita peluang untuk beramal dan melipatgandakan amalan kita.. Kita lihat betapa kasihnya Allah pada kita, setelah berlalunya Ramadhan, Allah beri pula 6 hari di bulan Syawwal yang menjadi berita gembira bagi yang bersedih dengan pemergian Ramadhan, dan setelah perginya Syawwal, Allah kurniakan pula 10 awal bulan Dzulhijjah, kemudian bagi yang terlepas amalan atau tidak puas beramal di hari-hari tersebut, Allah beri lagi bonus istimewa yang menyusuli hari-hari agung tersebut, iaitu bulan Muharram.. Bulan pertama dalam kalendar hijrah umat Islam..
“Sesungguhnya bilangan bulan di sisi Allah adalah dua belas bulan sebagaimana ketetapan Allah di ketika Dia menciptakan langit dan bumi. Di antaranya ada 4 bulan haram. Itulah (ketetapan) agama yang lurus, maka janganlah kamu menganiaya diri kamu dalam bulan yang 4 itu...." (At-Taubah: 36)
Berdasarkan firman Allah di atas, bulan-bulan haram ada 4. Ianya dinamakan bulan haram kerana pada bulan-bulan tersebut, umat Islam dilarang atau dipantang dari melakukan tumpah darah dan peperangan kecuali jika umat Islam yang diperangi lebih dahulu..
Jika dikiaskan pada zaman ini, larangan menganiaya diri juga menunjukkan perbuatan maksiat di bulan haram lebih berat pengharamannya berbanding bulan-bulan selainnya. Sebaliknya, amalan soleh pula akan diberikan ganjaran yang berlipat ganda.
Menurut ulama, keempat-empat bulan ini adalah paling afdhal setelah bulan Ramadhan dan Muharram adalah salah satu daripada 4 bulan haram tersebut sepertimana sabda Rasul:
“Waktu itu telah berputar sebagaimana biasa sejak Allah menciptakan langit dan bumi. Satu tahun ada 12 bulan, di antaranya 4 bulan haram. 3 bulan berturut-turut, iaitu Dzulqa’dah, Dzulhijjah, Muharram, dan satu lagi adalah Rejab yang terletak di antara bulan Jumadil Akhir dan Sya’ban.” (HR Al-Bukhari)
Perbezaan Ulama Sekitar Bulan Haram Yang Paling Afdhal
Sebahagian ulama as-syafi'iah berpendapat bahawa sebaik-baik bulan haram adalah Rejab, tetapi Imam Al-Hafiz Ibnu Rajab mengatakan bahawa pendapat itu tertolak. Berkata Sa'id ibnu Jubair pula, sebaik-sebaik bulan haram adalah Dzulqa'dah atau Dzulhijjah..
Bagaimanapun Al-Hafiz Ibnu Rajab Al-hanbali mengatakan bahawa ulama yang terkemudian sependapat dengan Imam Hasan Al-Basri dan lain-lain yang mengatakan bahawa sebaik-baik bulan setelah Ramadhan adalah bulan Muharram.. Imam Hasan juga berkata, "Sesungguhnya Allah membuka tahun dengan bulan haram, dan mengakhirinya juga dengan bulan haram, maka tiadalah sebulan di dalam setahun yang lebih agung di sisi Allah setelah Ramadhan daripada bulan Muharram"
Ibnu Rajab juga menukilkan hadith yang diriwayatkan oleh Imam An-Nasa'i, bahawa Rasulullah bersabda ".. Sebaik-baik bulan adalah bulan Allah yang kamu panggil Muharram"
Berkata Abu 'Uthman An-Nahdi(seorang tabi'in), "Adalah para sahabat mengagungkan 3 jenis 10 hari; iaitu 10 akhir Ramadhan, 10 Awal Dzulhijjah dan 10 awal bulan Muharram.."
Dan daripada Qatadah r.a, beliau berkata, "Fajar yang Allah bersumpah dengannya di dalam surah Al-Fajr adalah fajar hari pertama bulan Muharram yang memulakan tahun baru.."
Adakah Berpuasa Penuh Di Akhir Tahun Dan Di Awal Tahun Satu Bid'ah?
Berkata Al-Hafiz Ibnu Rajab Al-Hanbali,
"Telah jelas bahawa bulan-bulan haram adalah sebaik-baik bulan, dan puasa pada waktu tersebut adalah disunatkan sepertimana diperintahkan oleh Nabi, yang mana sebahagian darinya adalah mengakhiri tahun dan sebahagian yang lain membuka tahun yang baru..
Maka sesiapa yang berpuasa di bulan Dzulhijjah seluruhnya(kecuali hari yang dilarang) lalu berpuasa penuh di bulan Muharram, sungguh dia telah menutup tahun dengan ketaatan dan membuka tahun yang baru dengan ketaatan, dan moga-moga akan tercatat untuknya setahun yang penuh dengan ketaatan kerana barangsiapa yang di awalnya dalam ketaatan di akhirnya di dalam ketaatan, maka dia adalah seperti orang yang mengisi penuh antara awal amalan dan akhirnya dengan ketaatan.."
Berkata Imam Ibnul Mubarak: "Barangsiapa yang mengakhiri siangnya dengan zikir, maka akan dicatatkan baginya siang penuh di dalam zikir.." Kata beliau jelas menunjukkan bahawa amalan-amalan adalah dihitung di pengakhirannya.. Apatah lagi amalan yang dimulakan dengan ketaatan dengan diakhiri dengan ketaatan..
Antara salafussoleh yang berpuasa seluruh bulan-bulan haram adalah Sayyidina Ibnu Umar, Imam Hasan Al-Basri dan lain-lain.."
Sebaik-Baik Puasa Di Bulan-Bulan Haram Adalah Bulan Muharram
Rasulullah صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ bersabda:
“Puasa yang paling afdhal(utama) setelah puasa di bulan Ramadhan adalah puasa di bulan Allah bulan Al-Muharram. Dan solat yang paling afdhal setelah solat yang difardhukan adalah solat di malam hari.” (HR Muslim)
Menurut Al-Hafiz Ibnu Rejab Al-Hanbali, puasa sunat terbahagi kepada dua jenis:
1) Puasa sunat yang mutlak, (tiada apa-apa sebab khusus) dan puasa jenis ini yang paling afdhal adalah di bulan Muharram.
2) Puasa sunat yang ada sebab khusus seperti puasa 6 syawwal yang diamalkan kerana menyusuli Ramadhan dan puasa di bulan Sya'ban untuk bersedia dan mengagungkan Ramadhan.
Kerana itu, hadith di dalam Sunan At-Tirmizi no. 663 bahawa sebaik-baik puasa selepas Ramadhan adalah di bulan Sya'ban tidak bertentangan dengan hadith di atas kerana puasa di bulan Sya'ban dilakukan bersebab, iaitu untuk mengagungkan dan bersedia menghadapi Ramadhan. (Rujuk Tuhfatul Ahwazi syarah Sunan At-Tirmizi karya Imam Al-Mubarakfuri hadith no. 663)
Di dalam hadith yang lain pula, seorang sahabat datang kepada Nabi dan bertanya tentang puasa bulan apakah yang boleh untuk berpuasa setelah Ramadhan, lalu Nabi صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ menjawab,
" Jika kamu berpuasa sebulan penuh selepas Ramadhan, maka berpuasalah di bulan Muharram, sesungguhnya bulan tersebut bulan Allah, dan di dalamnya hari Allah mengampunkan suatu kaum dan mengampuni juga yang lain-lain" (Hadis Da'if Riwayat At-Tirmizi no 741)
Hadith ini juga menunjukkan sebaik-baik bulan untuk berpuasa penuh di dalamnya adalah di bulan Muharram, sebaliknya jika hanya sebahagiannya sahaja seperti 10 awal Dzulhijjah, 6 hari di bulan Syawwal dan seumpamanya, maka ianya lebih afdhal dari sebahagian hari dari bulan Muharram..
Di dalam bulan ini, Al-Hafiz Ibnnu Rajab AL-Hanbali hanya menyarankan kita mengamalkan puasa yang banyak dan Qiyamullail ataupun tahajjud.. Sebaliknya jika ingin melakukan apa-apa amalan lain yang baik, maka insyaAllah ianya akan diberi ganjaran yang berlipat ganda oleh Allah..
Kelebihan Puasa di Bulan Muharram
Di dalam Sahih Muslim hadith ke 1163, Rasulullah menggelar bulan Muharram dengan bulan Allah. Ini menunjukkan sangat besar dan agungnya bulan ini kerana hanya perkara-perkara yang istimewa dan khusus sahaja disandarkan kepada nama Allah.. Begitu juga puasa yang ganjarannya dirahsiakan oleh Allah kerana ianya amalan istimewa yang sangat dicintai Allah.
Di dalam sebuah hadith, “Bahawasanya Rasulullah صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ditanya tentang puasa Asyura(10 Muharram), maka baginda bersabda: "Ia menghapuskan dosa setahun yang lalu”. (HR At-Tirmizi)
InsyaAllah saya akan sambung entri tentang puasa Asyura dan Tasu'a' di entri akan datang kerana agak panjang... saya juga akan menyebut tentang pendapat Imam As-Syafi'ie tentang digalakkan juga berpuasa pada 11 Muharram.. Nantikan!
Hukum Membaca Doa Awal Dan Akhir Tahun
Walaupun perkara ini termasuk dalam bid'ah, perlu juga untuk kita ketahui, bid'ah yang menepati usul syariat adalah bid'ah hasanah(baik) dan bid'ah yang bertentangan dengan usul syariat adalah bid'ah sayyi'ah(buruk).. sepertimana Sayyidina Bilal yang menambah 'Assolatu khairun minannaum' dalam azan subuh, seorang sahabat(Abu Rafi') yang menambah doa i'tidal dengan lebih panjang ketika menjadi makmum Nabi, lalu malaikat berebut-rebut mencatatnya, Sayyidina Umar yang mengasaskan solat tarawikh 20 rakaat berjamaah dan lain-lain...
Jadi berdoa di awal tahun dan akhir tahun ini insyaAllah berada dalam kategori bid'ah yang baik..
Kita dalam berdoa di awal tahun dan akhir tahun ini, ambil saja dari firman Allah:
وَقَالَ رَبُّڪُمُ ٱدۡعُونِىٓ أَسۡتَجِبۡ لَكُمۡۚ
"Dan Tuhanmu berfirman: "Berdoalah kepadaKu, nescaya akan Kuperkenankan bagimu.."(Ghafir:60)
Firman Allah lagi: "Dan apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamu tentang Aku, maka (jawablah), bahwasanya Aku adalah dekat. Aku mengabulkan doa permohonan orang yang berdoa apabila ia memohon kepadaKu, maka hendaklah mereka itu memenuhi (segala perintahKu) dan hendaklah mereka beriman kepada-Ku, agar mereka selalu berada dalam kebenaran"(Al-Baqarah: 186)
Wallahu Ta'ala A'la wa A'lam..
Bersambung....
Rujukan:
1)Lata'iful Ma'arif fi ma li mawasimil 'ami minal wazhaif, karya Al-Hafiz ibnu Rajab
2)Nuzhatul Muttaqin syarah Riadhus Salihin
3)Tuhfatul Ahwazi syarah Sunan At-Tirmizi, karya Al-Mubarakfuri
4)Tahqiqul Bid'ah, karya Al-Muhaddith Ali bin Muhammad Al-Husaini Al-Hadhrami
5)http://ms.wikipedia.org/wiki/Hari_Asyura
6)http://fiqh-sunnah.blogspot.com/2011/11/187-bulan-muharram-dalam-pandangan.html
http://addienblog.blogspot.com/2011/11/sambutan-maal-hijra-antara-sunnah-dan.html
ReplyDeletemenjawab persoalam adakah islam menganjurkan sambutan awal muharram..
dan benarkah hijrah itu pada bulan muharram?
insyaAllah