10 January 2011

Puisi Imam As-Syafi'ie tentang ilmu

Bismillah..
~Pic by Zamzami on deviantArt

Puisi 1

Ilmu adalah binatang buruan, dan penulisan adalah talinya
Ikatlah binatang tersebut dengan tali yang perkasa.

Suatu kebodohan bila memburu rusa
Lalu meninggalkannya di keliaran serigala..

MasyaAllah, syair yang sangat mendalam maknanya.

Apa yang saya faham, sebagai penuntut ilmu, jagalah ilmu dengan menulis atau menyalin kembali tentang ilmu yang ada pada kita sebanyak dan selengkap mungkin agar ilmu tidak hilang dan sia-sia ditelan zaman. Ini kerana penulisan akan kekal hingga ke generasi mendatang. Adalah suatu kebodohan jika tidak memanfaatkan dan mensia-siakan ilmu yang kita ada. Jadi, sebarkan dan kongsilah ilmu dengan menulis! hm..siapa ada penerangan yang lebih bernas tentang syair ini? saya masih tak puas hati... =D


Puisi 2

Bersabarlah pada pahit getirnya dari seorang guru
Sungguh pada didikan guru itu teguhnya ilmu

Orang yang belum dapat merasakan pahitnya ilmu sesaat saja
Kan merasa kehinaan sepanjang masa

Orang yang ketinggalan belajar di masa muda
Maka bertakbirlah empat kali atas kematiannya

Sungguh nilai seseorang itu dengan ilmu yang berserta taqwa
Jika tiada keduanya maka tak dianggaplah ia..


Subhanallah... Satu lagi karya agung Imamuna As-syafi'ie Rahimahullah..

Kita memang patut banyak bersabar dalam menuntut ilmu, lebih-lebih lagi jika guru kita terlalu tegas atau garang.. Tapi semuanya demi masa depan kita. Didikan yang seperti itulah yang menyebabkan ilmu teguh dalam sanubari kita. Sekiranya guru kita tidak tegas, sudah tentu kita tidak akan ambil berat tentang pembelajaran kita...

Memang sungguh rugi orang yang tidak manfaatkan masa mudanya dengan ilmu pengetahuan.. Seolah-olah seseorang yang jahil itu adalah 'mayat hidup'... Maka, mari manfaatkan masa muda kita...Belajarlah bersungguh-sungguh!

Ya, ilmu tanpa taqwa tiada makna, dan taqwa tanpa ilmu adalah dusta.. Kedua-duanya perlu ada dalam diri. Jika tiada maka seperti mana di dalam sulaman kata Imam kita di atas, 'Bertakbirlah empat kali atas kematiannya'..

Suatu hari seorang penyair sufi An-Niffari ditanya, "Apakah hubungan ilmu dengan perlaksanaan, dan apa pula hubungan ma`rifat(ilmu) dengan ibadah?

An-Niffari menyatakan:


Ilmu adalah huruf
yang tak terungkap kecuali oleh perbuatan
Dan perbuatan adalah huruf
yang tak terungkap kecuali oleh keikhlasan
Dan keikhlasan adalah huruf
yang tak terungkap kecuali oleh kesabaran
Dan kesabaran adalah huruf
yang tak terungkap kecuali oleh penyerahan sepenuhnya pada Tuhan..

Sambung Bacaan>>>

02 January 2011

Reformasi Dua Puluh Sebelas

Bismillah..


Sambungan dari entri Sambutan Tahun Baru Masihi: Ada Apa dengannya?

Menyambut tahun baru ini dengan ibadah seperti introspeksi, koreksi dan reformasi diri ke arah perubahan yang lebih baik dari tahun sebelumnya adalah lebih digalak.

Introspeksi, tafakur ataupun muhasabah harus bermula daripada diri sendiri, menilai dan memerhatikan segala aktiviti kehidupan yang sudah dilakukan sama ada berjaya atau sebaliknya.

Seterusnya, koreksi dan reformasi diri ke arah pembaharuan dan perubahan yang lebih baik adalah perlu dalam meningkatkan kualiti diri kita.

Kualiti yang dimaksudkan ialah kualiti yang setara dengan apa yang Allah tetapkan piawainya iaitu amal soleh.
 
Amal soleh yang dimaksudkan bukan sekadar amalan berbentuk rohani seperti solat, puasa atau haji, sebaliknya semua aktiviti dan amalan harian termasuk akhlak dengan ahli keluarga, masyarakat, cara menilai atau menghukum sesuatu perkara dan sebagainya.

Setiap kali tiba tahun baru kita menanam azam yang bukan sedikit, bahkan menggunung-gunung. Ada yang tidak sabar menunggu kiraan detik akhir menjelang tahun baru, mengadakan pesta, konsert dan sebagainya khusus untuk menyambut tahun baru kononnya untuk mengeratkan ukhuwwah.

Malangnya, tidak ramai sedar atau terfikir untuk menganjurkan majlis muhasabah atau introspeksi iman bagi menilai semula aktiviti atau produktiviti selama setahun berlalu.

Mungkin majlis seperti ini boleh dianjurkan pada peringkat organisasi, masyarakat setempat sehinggalah ke peringkat keluarga.

Malah, suatu yang sangat bagus juga jika akhiri pertemuan muhasabah ini dengan doa selamat atau tahlil atau boleh juga dilakukan solat hajat memohon diberi rezeki yang melimpah dalam tahun yang akan datang.

Suasana ibadah dan ukhuwah bahkan akan lebih terserlah daripada amalan seperti ini..

Sehari telah berlalu sejak tahun baru masihi membuka tirainya, ingat lagikah azam kita? Sudah mulakah mengaplikasinya? Mari sama-sama muhasabah dan reformasi diri mencapai azam-azam kita dalam menuju syurgaNya...


Nota Kecil: Maaf kerana lambat post, kelas saya di Mesir ni masih sangat rancak dan padat, tidak seperti di Malaysia. Saya terpaksa curi-curi waktu untuk menulis.

Sambung Bacaan>>>

01 January 2011

Sambutan Tahun Baru Masihi: Ada Apa dengannya?

Bismillah..

Bagi saya sambut tahun baru tidak salah, tapi ADA SYARATNYA..

Maaf. Sekali lagi lambat post. Internet problem T_T.. Segala kesulitan amat dikesali..

Setelah enam jam gegaran sambutan tahun baru masihi bergema di Tanah Melayu, kini tepat pada 01/01/11, jam 00:00:00 di zon waktu GMT +2, menyusul pula tahun ke-11 Masihi selepas 2000 di Mesir.

Ya. Setiap kali tibanya 1 Januari, hampir tiada satu negara pun yang tidak menyambut ketibaannya. Tidak terkecuali juga negara-negara Islam seperti Malaysia dan Mesir. Pelbagai cara sambutan dan pesta diadakan untuk memeriahkan suasana pembukaan tirai tahun baru.

Saya tidak ambil peduli sangat jika ada umat islam yang menyambut tahun baru masihi ini(bagi saya tak salah), tetapi saya SANGAT ambil peduli dengan CARA sambutannya.

Malangnya, umat Islam kini bukan sahaja mengikut orang kafir dalam menyambutnya, bahkan umat Islam turut ada yang terjebak untuk menyambut tahun baru dengan cara sambutan mereka. Jauh dari syariat.
Saya tidak ingin menulis tentang penyakit-penyakit umat panjang lebar, bukannya elok. Jadi, terus kepada pointnya..

Sebagai umat Islam, setiap tahun baru juga, sering timbul persoalan seperti ‘Salahkah menyambut tahun baru masihi?’ ataupun ‘Apakah hukum menyambut tahun baru bukan Islam?’ Yang mana ia akan segera juga dijawab dengan jawaban yang sering kita dengar, antaranya ‘Haram menyambut tahun baru masihi’...

Jadi, seperti mana yang telah saya sebut di atas, bagi saya menyambut tahun baru tidak salah..

“Eh, mengapa pula?” Tanya sahabat saya..(mungkin para pembaca juga begitu) :D

Tunggulah saya habis dulu, jangan mencelah, ok.. Sabar, saya ada hujjah.. :)

Tidak salah memperingati tahun baru masihi

Ya. Bukanlah menjadi satu kesalahan sekiranya kita memperingati kedatangan 1 januari daripada sudut peredaran masa dan zaman. Ianya malah menjadi tuntutan supaya mengambil berat mengenai masa kerana telah jelas disebut dalam Al-Quran sehingga salah satu surah dinamakan Al-‘Asr yang bererti masa.

"Demi Masa! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian; kecuali orang yang beriman dan beramal soleh serta mereka juga berpesan-pesan dengan kebenaran dan berpesan-pesan dengan kesabaran." (Al ‘Asr: 1-3).

Jelas pada kita bahawa semuanya memerlukan pengisian yang berkualiti (amal soleh) dalam meniti waktu hayat kita. Tuntutan untuk menjaga masa dan bermuhasabah malah amat jelas dalam surah ringkas ini.

Sebenarnya, wujud jalinan hubungan istimewa antara perkiraan tahun Masihi dan Hijri (Hijrah) kepada umat Islam.Tahun Masihi dikira menurut peredaran matahari (tarikh as-Syamsi) sementara perkiraan tahun Hijri pula berdasarkan peredaran bulan (tarikh al-Qamari).

Islam tidak menolak salah satu perkiraan tarikh berkenaan dalam kehidupan manusia. Perkiraan tarikh as-syamsi juga digunakan untuk menentukan musim kerja atau aktiviti manusia.

Daripada perkiraan inilah manusia mengenal peredaran musim panas, sejuk, menyemai atau menuai sementara tarikh al-Qamari pula menentukan masa ibadah.

Peredaran yang tidak sama antara tarikh as-Syamsi dan al-Qamari menyebabkan umat Islam dapat merasai musim berbeza setiap kali menunaikan ibadah tertentu. Contohnya musim haji dan puasa.

Mungkin pada tahun ini, umat Islam berpuasa atau menunaikan haji dalam musim sejuk tetapi beberapa tahun kemudian pula dalam musim panas.

Kepentingan menghitung tarikh as-Syamsi terserlah dalam al-Quran melalui cerita Nabi Yusuf ketika membuat tafsiran mimpi raja Mesir.

Al-Quran menerusi ayat 46 hingga 49 Surah Yusuf menceritakan kisah berkenaan sebagai:

"(Setelah dia berjumpa dengan Yusuf, berkatalah ia): `Yusuf, Wahai orang yang benar (pada segala-galanya)! Tafsirkanlah kepada kami (seorang bermimpi melihat) tujuh ekor lembu yang gemuk dimakan oleh tujuh ekor lembu yang kurus; dan tujuh tangkai (biji-bijian) yang hijau serta tujuh tangkai lagi yang kering; (tafsirkanlah) supaya aku kembali kepada orang yang mengutusku, moga mereka dapat mengetahui tafsirannya'.

Yusuf menjawab: `Hendaklah kamu menanam bersungguh-sungguh tujuh tahun berturut-turut, kemudian apa yang kamu tuai hendaklah kamu biarkan di tangkainya; kecuali sedikit untuk makan. Kemudian akan datang selepas tempoh itu, tujuh tahun kemarau yang besar, yang menghabiskan apa yang kamu simpan untuk menghadapinya (tahun sulit), kecuali sedikit dari (benih gandum) yang kamu simpan. Kemudian setelah itu akan datang tahun yang padanya manusia diberi hujan(dengan cukup) dan pada masa itu mereka memeras (hasil anggur, zaitun dan sebagainya)."

Kepentingan memerhati perubahan musim seperti yang diceritakan dalam ayat di atas berdasarkan tarikh as-Syamsi, iaitu mengenal pasti perubahan cuaca untuk memudahkan aktiviti pertanian selepas mendapat isyarat daripada mimpi raja.

“Justeru, jika tidak salah, apa pula syarat menyambutnya?” Tanya sahabat saya lagi.

Ya. Memang ada syaratnya, iaitu sambutan tahun baru masihi mesti tidak bercanggah dengan syari’at. Adakah dengan berpesta dan berkonsert di tengah malam mengikut syariat? Kita tahu bukan?



Kita menyambutnya hanya untuk memperingati kepentingan waktu, bukan untuk bersuka ria, berpesta dan lain-lain perkara yang tiada manfaat. Kita malah perlu menangis setiap kali tiba tahun baru kerana setiap kali umur kita meningkat, kematian semakin hampir dan hampir dengan kita. Sudah cukup bersediakah?

Dalam menyambutnya juga, janganlah sama sekali kita menganggap sambutan tahun baru ini atas dasar keagamaan dan i'tikad bahawa sambutan tahun baru ini ada dalam Islam. Tidak sama sekali, bahkan ianya merupakan upacara sambutan keagamaan orang Kristian. Umat Islam DILARANG keras untuk turut menyambut atau menyerupai sambutan dan kepercayaan orang kafir.

Bersambung di entri seterusnya: Reformasi Dua puluh sebelas (saya akan sebutkan antara cara sambutan yang baik)

Baca juga: link ini dan link ini untuk menambah info..


Nota Tambahan: Satu letupan berlaku di gereja Iskandariah, Mesir pada perayaan sambutan tahun baru. Saya adalah antara yang pertama menentang keras pelaku letupan tersebut.. Rujuk link http://homedailynews.com/21-people-died-at-bomb-explosion-in-egypt/2021/

Sambung Bacaan>>>

Paterikan nama anda di sini. Saya akan jejaki. Moga ikatan terus bersemadi..

Related Posts with Thumbnails